pijl

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie die je zowel online als offline kunt delen. Dit kan als tekst maar ook als beeld of geluid.

Wat is contentmarketing en wat maakt contentmarketing zo belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. De content binnen je contentmarketing kun je dus zien als een conversie van kennis naar deelbare informatie. Contentmarketing heeft een paar doelen: het inspireren van je doelgroep op een unieke manier en het moet je inhoud van je website  verrijken en aansluiten bij de behoefte en verwachtingen van je klant.

Contentmarketing in het online aankoopproces

Bij contentmarketing is het belangrijk om stil te staan bij de rol van het internet in het aankoopproces: in deze fase willen klanten namelijk vooral reviews horen van andere klanten. Daaraan hechten ze meer waarde dan aan de informatie die adverteerders bieden.

Met contentmarketing kan je in op alle stappen in het online aankoopproces inspelen:

  1. Bewustwording: zorg hierbij je dat jouw content wordt gevonden op verschillende platformen of (sociale) media.
  2. Oriëntatie: je wilt als bedrijf op diverse relevante zoektermen vindbaar zijn met zowel je eigen site als op andere sites. Bezoekers zullen in deze fase nog niet kopen, maar eerst zoeken naar vertrouwen. Zorg dus dat je je door middel van de content presenteert als een autoriteit op een bepaald gebied.
  3. Selectie: mensen hanteren in het beslissingsproces meerdere bewuste en onbewuste criteria wanneer ze online iets zoeken. Vertrouwen is hierbij ook belangrijk. Dit kun je wekken met extra informatie en met een betrouwbaar ogende vormgeving van je website (design).  
  4. Aankoop: in deze fase moet je bezoekers de kans geven om te converteren.
  5. Retentie: wanneer je wilt dat mensen terugkomen op je website of webshop, is het aan te raden om naast aankoopmogelijkheden ook aanvullende diensten en/of informatie aan te bieden. Zorg dus voor extra informatie over het product, zoals het gebruik er van.

Inbound marketing

Een andere kijk op contentmarketing is inbound marketing. Dit is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen, omdat je zinvolle en handige informatie aanbiedt. Hierbij draait het vaak om het gevonden voor de doelgroep zonder dat je daarbij direct de reguliere marketingkanalen worden aangewend. Door toevoeging van waarde zorg je ervoor dat zij met je in contact willen blijven gedurende hun klantreis.

Kenmerken van goede content

Wil je graag dat je content een goede score krijgt, dan is het wel verstandig om dit in je achterhoofd te houden wanneer je je content schrijft:

  • je wilt dat je content ‘snackbaar’ is: kort, snel, leesbaar en relevant. Een goede titel en afbeelding zijn bijv. erg belangrijk.
  • het moet like-baar zijn: zo kan je doelgroep je content liken zodat anderen kunnen zien dat diegene je bericht liked.
  • je content moet deelbaar zijn: als je doelgroep je bericht interessant vindt, zal het je bericht(en) delen waardoor je bericht een groter bereik krijgt.

 

Schrijftips van Google

Google geeft je enkele schrijftips voor het schrijven van content. Pas je de volgende criteria toe als je content schrijft, zul je ook hoger in de zoekresultaten komen van Google:

 

  • Schrijf goed leesbare teksten
  • Vermijd slordige teksten
  • sluit geen teksten in in afbeeldingen
  • sorteer de inhoud op onderwerp, zodat de klant sneller de inhoud zal vinden die ze zoeken
  • Geen grote teksten zonder indelingsopmaak
  • maak nieuwe, unieke inhoud. dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen bestaande bezoekers terugkomen, maar ook nieuwe bezoekers
  • vermijd dubbele content, dit heeft geen meerwaarde namelijk
  • Maak inhoud voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine

Meer marketing items

18 apr

Gebruik server side tagging voor accurate metingen

Er zijn voortdurende ontwikkelingen op gebied van online privacy en de aanpassingen in het gebruik van (third party) tracking cookies. Voorheen werd de data via de client-side verzameld. Maar deze is niet meer volledig. Server side tagging is de nieuwe methode waarmee we data verzamelen. Deze methode biedt een oplossing om gegevens te blijven verzamelen op een manier die toekomstbestendig en privacyvriendelijk is.

22 mrt

Maak je klaar voor Google Consent Mode V2

Per 1 maart is er een wijziging in de cookiewet doorgevoerd. Al enkele jaren zijn websites verplicht om bezoekers te informeren welke persoonsgegevens websites bijhouden, maar advertentieplatformen zijn nu verplicht om deze data op een legale manier te verzamelen. Website bezoekers krijgen meer grip op hun eigen data.

23 jan

Moet u linkbuilding uitbesteden

Als u in de SEO-branche zit, dan weet u dat linkbuilding een van de belangrijkste aspecten is om een website hoger in de resultatenpagina's van zoekmachines te krijgen. Maar wat gebeurt er als je geen tijd of middelen hebt om zelf aan linkbuilding te doen? Dat is waar outsourcing om de hoek komt kijken. In deze blogpost bespreken we de voor- en nadelen van het uitbesteden van uw linkbuilding, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen over wat het beste is voor uw bedrijf.

22 dec

5 meest voorkomende linkbuildingfouten - en hoe ze te vermijden

Linkbuilding kan een lastige zaak zijn. Doe het goed en u zult een aanzienlijke toename van het verkeer en de zichtbaarheid van uw website zien. Doet u het echter verkeerd, dan kunt u meer kwaad dan goed doen. In deze blogpost overlopen we 5 van de meest voorkomende fouten bij linkbuilding - en geven we u enkele tips om ze te vermijden.

07 nov

On-Page Optimalisatie: Het wat, waarom en hoe

On-page optimalisatie is een van de belangrijkste, maar vaak verkeerd begrepen aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). In zijn eenvoudigste vorm is on-page optimalisatie het proces van het optimaliseren van individuele webpagina's om hun positie in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te verbeteren

14 sep

Het belang van linkbuilding

Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks van andere websites naar de jouwe. Linkbuilding is belangrijk omdat het een van de vele factoren is die zoekmachines zoals Google gebruiken om websites te rangschikken. Linkbuilding kan een moeilijk en tijdrovend proces zijn, daarom kiezen veel mensen ervoor het uit te besteden aan een bureau of freelancer. 

13 jan

Hoe schrijf ik een klantcase

Klantcases zijn een goede manier om de content op uw website actief te houden voor Google, wat zorgt voor een hogere plaats in de zoekresultaten. Daarnaast laten de cases aan uw bezoekers zien wat voor werk u levert en wekt het vertrouwen op. Wij hebben een aantal tips voor het schrijven van een case voor u op een rijtje gezet.

15 dec

Een goede landingspagina schrijven

Een landingspagina schrijven is niet zo simpel als u denkt. Er zijn veel punten waar u rekening mee moet houden om de bezoeker te stimuleren en om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Wij hebben de punten voor u op een rijtje gezet.

28 okt

Hoe kom ik hoger in Google?

Wij krijgen vanuit bedrijven vaak de vraag: ‘’Hoe kom ik hogerop in Google?’’ Er zijn hier meerdere antwoorden op mogelijk. Dus hebben wij een lijst samengesteld met alle tips voor hoe uw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten komt.

28 sep

Hoe werkt Google Shopping

De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn. 

13 aug

Nieuw! Afbeeldingen in uw Google Ads

Sinds kort geleden zijn er beeldextensies toegevoegd aan de lijst met advertentie-extensies van Google Ads. Dit betekent dat u nog zichtbaarder kan worden in de zoekresultaten op Google. Laat bijvoorbeeld uw logo, pand of product zien naast uw tekstadvertentie.

08 okt

6 Voordelen en nadelen van SEA

SEA ook wel bekend als Search Engine Advertising is een alternatief voor de welbekende SEO strategie. Met SEA kan je tegen een betaling je website hoger plaatsen bij je gewenste zoekmachine zoals, Google, Yahoo en Bing. In deze blog bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van SEA.

15 jun

Hoger in Google met deze 16 SEO-tips

Geen idee hoe je goede seo content schrijft? Bekijk in deze blog hoe je hoger in Google kan komen. Met handige tips leggen we uit wat je zelf kan doen.

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

03 apr

Google recensies voor jouw bedrijf krijgen

Vind je de vindbaarheid van je bedrijf in Google belangrijk, dan is Google reviews essentieel voor jou beter vindbaar te zijn in Google. Google review draagt namelijk bij aan je zichtbaarheid en vindbaarheid voor (potentiële) klanten in je omgeving.