pijl

Maak je klaar voor Google Consent Mode V2

Per 1 maart is er een wijziging in de cookiewet doorgevoerd. Al enkele jaren zijn websites verplicht om bezoekers te informeren welke persoonsgegevens websites bijhouden, maar advertentieplatformen zijn nu verplicht om deze data op een legale manier te verzamelen. Website bezoekers krijgen meer grip op hun eigen data.

Google consent V2 MODE

Gericht blijven adverteren met Google Consent Mode V2

Sinds maart 2024 zijn adverteerders verplicht om de privacy voorkeuren van hun bezoekers bij te houden. Dit biedt voor de bezoeker meer veiligheid over hun online privacy. Hun gegevens kunnen zonder toestemming niet meer gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Dit kan het adverteren gaan bemoeilijken.

Voor adverteerders is het belangrijk om bij te blijven bij deze ontwikkeling zonder dat dit invloed heeft op het adverteren.

Wij hebben onderzocht wat de impact is op Google Ads en waarom ook u het straks moet gaan gebruiken. Ook vertellen wij wat er gebeurd als dit niet geïmplementeerd wordt.

maatwerk website laten maken

Wat is Google Consent Mode V2

Al enkele jaren is het verplicht om een cookiemelding te geven op een website. Nu is het alleen verplicht om een expliciete keuze te geven dat de persoonlijke gegevens en data gemeten mogen worden. Zonder deze toestemming zal Google deze gegevens niet meer gaan meten.

Google Consent Mode V2 is een geavanceerde functie binnen het scala aan diensten dat Google aanbiedt. Deze functie is bedoeld om de online privacy van bezoekers te beschermen. Consent Mode V2 werkt door de toestemming van gebruikers voor het gebruik van cookies en andere tracking voor advertentiedoeleinden te verzamelen en te verwerken. 

Wanneer de cookiebanner van uw website gekoppeld is aan Google Consent Mode V2 ontvangt u alle data. Zonder de toestemming zal alleen de algemene data doorgestuurd worden en zal deze minder exact zijn. Het is dan niet te meten of iets geconverteerd heeft.

De gevolgen voor uw website-data met Google Consent Mode V2

Google Consent Mode V2 helpt bij het waarborgen van de persoonlijke gegevens van de bezoeker. Met Google Consent Mode V2 worden automatisch de trackingcodes van uw website aangepast op de voorkeuren van de bezoeker. Dit kan invloed hebben op de informatie die u tot uw beschikking heeft van de klant, zoals hoeveel klanten uw website bezoeken via een advertentie of welke advertentie het beste converteert.

Maar voor ons en u als websitebeheerder heeft Google Consent Mode V2 meer gevolgen. Mocht deze procedure niet nageleefd worden dan kunnen advertentieplatformen hiervoor gestraft worden. Uw advertenties kunnen worden opgeschort.

Meest gestelde vragen:

Is Google Consent Mode V2 verplicht op alle websites?

Op uw bestaande websites, maar ook op nieuwe websites is het implementeren van Google Consent Mode V2 verplicht. Als dit niet geïmplementeerd is worden er geen metingen gedaan, omdat het niet mogelijk is om te zien of gebruikers toestemming geven aan deze advertenties. 

Zijn er ook alternatieven voor Google Consent Mode V2?

Er zijn alternatieven voor Google Consent Mode V2, maar deze alternatieve methodes moeten zich ook aan de regelgeving van persoonlijke gegevens houden. Wanneer uw website al gebruik maakt van andere Google services adviseren wij u om gebruik te maken van Google Consent Mode V2 aangezien het implementeren dan eenvoudiger is dan andere alternatieve methodes. 

Hoe kunnen we data van gebruikers goed gaan bijhouden?

Dit zijn verschillende technieken om gegevens te verzamelen. Het verschil is waar de gegevens opgeslagen worden. Bij client-side tagging wordt de data op de server van de bezoeker van uw website verzameld en bij server-side tagging is dit andersom. De data wordt verzameld op uw server en vervolgens wordt het in een tagging platform geplaatst. 

Waarom Google Consent Mode V2 implementeren op mijn website? 

Wanneer de Consent Mode V2 op de juiste manier geïmplementeerd is, blijft Google uw website meten voor de nodige data en voldoet uw website ook aan de privacyregels van websitebezoekers. Dit zorgt er namelijk voor dat uw website voldoet aan de privacyregels van websitebezoekers, maar u krijgt zelf ook beter inzicht in de data van uw bezoekers.

WordPress website laten maken Groningen

Voldoe aan de wetgeving met datatracking

Blijf adverteren met Google Consent Mode V2

Werken met een Cookie Consent Management platform. Er zijn verschillende platforms hiervoor zoals CookieBot, CookieYes of Cookiefirst. Deze platformen kunnen ingezet worden om de website in overeenstemming te brengen met de cookiewetgeving.

Op deze platformen, die door Google gecertificeerd zijn, stellen wij een AVG-proef cookievermelding in voor uw website. Hier stellen wij in welke cookies en andere taggings mogen worden gebruikt op uw website.

Op Google Tag Manager of Google Analytics stellen we de instellingen in zodat de toestemming die elke bezoeker geeft geactiveerd worden en je zelf alleen die data ontvangt. Zo voldoet uw website aan de cookiewetgeving en daarnaast ontvangt u alle belangrijke trackinggegevens voor uw marketingcampagnes.

50+ beoordelingen
4.9
WordPress website
WordPress website
Laravel applicatie
Bootstrap CSS
tailwind styling CSS

Meer marketing items

23 jul

De invloed van ChatGPT op ons eigen brein

Nu al een paar jaar wordt ChatGPT internationaal door ruim 100 miljoen mensen per maand gebruikt. ChatGPT kan alles schrijven wat wij maar kunnen bedenken. Het schrijven van verslagen, artikelen en het samenvatten van teksten. Maar geeft ChatGPT wel originele informatie en zijn de teksten te herkennen?

18 apr

Gebruik server side tagging voor accurate metingen

Er zijn voortdurende ontwikkelingen op gebied van online privacy en de aanpassingen in het gebruik van (third party) tracking cookies. Voorheen werd de data via de client-side verzameld. Maar deze is niet meer volledig. Server side tagging is de nieuwe methode waarmee we data verzamelen. Deze methode biedt een oplossing om gegevens te blijven verzamelen op een manier die toekomstbestendig en privacyvriendelijk is.

22 mrt

Maak je klaar voor Google Consent Mode V2

Per 1 maart is er een wijziging in de cookiewet doorgevoerd. Al enkele jaren zijn websites verplicht om bezoekers te informeren welke persoonsgegevens websites bijhouden, maar advertentieplatformen zijn nu verplicht om deze data op een legale manier te verzamelen. Website bezoekers krijgen meer grip op hun eigen data.

23 jan

Moet u linkbuilding uitbesteden

Als u in de SEO-branche zit, dan weet u dat linkbuilding een van de belangrijkste aspecten is om een website hoger in de resultatenpagina's van zoekmachines te krijgen. Maar wat gebeurt er als je geen tijd of middelen hebt om zelf aan linkbuilding te doen? Dat is waar outsourcing om de hoek komt kijken. In deze blogpost bespreken we de voor- en nadelen van het uitbesteden van uw linkbuilding, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen over wat het beste is voor uw bedrijf.

22 dec

5 meest voorkomende linkbuildingfouten - en hoe ze te vermijden

Linkbuilding kan een lastige zaak zijn. Doe het goed en u zult een aanzienlijke toename van het verkeer en de zichtbaarheid van uw website zien. Doet u het echter verkeerd, dan kunt u meer kwaad dan goed doen. In deze blogpost overlopen we 5 van de meest voorkomende fouten bij linkbuilding - en geven we u enkele tips om ze te vermijden.

07 nov

On-Page Optimalisatie: Het wat, waarom en hoe

On-page optimalisatie is een van de belangrijkste, maar vaak verkeerd begrepen aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). In zijn eenvoudigste vorm is on-page optimalisatie het proces van het optimaliseren van individuele webpagina's om hun positie in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te verbeteren

14 sep

Het belang van linkbuilding

Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks van andere websites naar de jouwe. Linkbuilding is belangrijk omdat het een van de vele factoren is die zoekmachines zoals Google gebruiken om websites te rangschikken. Linkbuilding kan een moeilijk en tijdrovend proces zijn, daarom kiezen veel mensen ervoor het uit te besteden aan een bureau of freelancer. 

13 jan

Hoe schrijf ik een klantcase

Klantcases zijn een goede manier om de content op uw website actief te houden voor Google, wat zorgt voor een hogere plaats in de zoekresultaten. Daarnaast laten de cases aan uw bezoekers zien wat voor werk u levert en wekt het vertrouwen op. Wij hebben een aantal tips voor het schrijven van een case voor u op een rijtje gezet.

15 dec

Een goede landingspagina schrijven

Een landingspagina schrijven is niet zo simpel als u denkt. Er zijn veel punten waar u rekening mee moet houden om de bezoeker te stimuleren en om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Wij hebben de punten voor u op een rijtje gezet.

28 okt

Hoe kom ik hoger in Google?

Wij krijgen vanuit bedrijven vaak de vraag: ‘’Hoe kom ik hogerop in Google?’’ Er zijn hier meerdere antwoorden op mogelijk. Dus hebben wij een lijst samengesteld met alle tips voor hoe uw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten komt.

28 sep

Hoe werkt Google Shopping

De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn. 

13 aug

Nieuw! Afbeeldingen in uw Google Ads

Sinds kort geleden zijn er beeldextensies toegevoegd aan de lijst met advertentie-extensies van Google Ads. Dit betekent dat u nog zichtbaarder kan worden in de zoekresultaten op Google. Laat bijvoorbeeld uw logo, pand of product zien naast uw tekstadvertentie.

08 okt

6 Voordelen en nadelen van SEA

SEA ook wel bekend als Search Engine Advertising is een alternatief voor de welbekende SEO strategie. Met SEA kan je tegen een betaling je website hoger plaatsen bij je gewenste zoekmachine zoals, Google, Yahoo en Bing. In deze blog bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van SEA.

15 jun

Hoger in Google met deze 16 SEO-tips

Geen idee hoe je goede seo content schrijft? Bekijk in deze blog hoe je hoger in Google kan komen. Met handige tips leggen we uit wat je zelf kan doen.

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.