pijl

Hoe werkt Google Shopping

De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn. 

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van zoekmachine advertenties. In Shopping kunt u uw producten uit uw webshop laten zien. Deze advertenties bestaan niet alleen uit teksten. U laat hier ook foto’s, beschrijvingen en prijzen van de producten zien. Shopping werkt niet zoals Google Ads op basis van zoekwoorden. U laad uw product feed in en Google bepaalt aan de hand van jouw feed, website en biedingen of uw producten getoond worden.



Hoe werkt Google Shopping?

In Google ziet u bovenin de verschillende tabbladen. Tussen ‘’alle’’ en ‘’afbeeldingen’’ in staat ‘’Shopping’’. Hier vindt u allerlei producten uit verschillende webshops. Deze producten zijn ook te filteren op bijvoorbeeld prijs, zo vindt de klant gelijk wie het product het goedkoopste verkoopt. Als u bijvoorbeeld ‘’witte sneakers’’ zoekt in Google, komen gelijk in de resultaten de aangeboden Shopping artikelen bovenaan te staan. De klant kan nu doorklikken naar de pagina van de webshop. 



Hoe zet u Google Shopping op?

Om te beginnen moet u een Shopping feed aanmaken in Google Merchant Center. Let er wel op dat deze moet voldoen aan de voorwaarden van Google Ads, deze zijn te vinden op de ‘’Google Shopping productspecificaties’’ pagina. Voor het inladen zijn er handige plugins of extensies te vinden die uw product feed doorsturen naar Google Merchant Center. Of u vraagt een programmeur om hulp. 

Vervolgens koppelt u uw Google Merchant Center aan uw Google Ads account. Dit doet u in Google Merchant Center onder ‘’settings’’ en vervolgens ‘’account linken’’ uw Ads account toe. Nu kunt u in Google Ads uw campagnes opzetten. Custom Website heeft veel ervaring met het opzetten van Google Shopping, dus vraag ons zeker om hulp als u er niet uitkomt.



Welke andere kanalen zijn er?

Er zijn drie soorten online kanalen waarop u uw producten kunt aanbieden, buiten uw webshop om:



1 Marketplaces

Dit zijn platforms als bol.com, Amazon en Fonq. Hier behaalt u een groter bereik dan via uw eigen webshop. Ook kunt u hier uw naamsbekendheid vergroten. Potentiële klanten zoeken steeds vaker naar producten op online marketplaces. 



2 Vergelijkingssites

Hier vallen Google Shopping, Kieskeurig en Tweakers onder. Hier kunnen consumenten uw producten vergelijken met andere webshops. Het zorgt er ook voor dat uw producten beter vindbaar zijn.



3 Verwijzingssites

Startpagina.nl is een verwijzingssite. Verwijzingssites verwijzen zoekende klanten naar uw webshop. Hierdoor bouwt u een betere vindbaarheid op. Dit helpt consumenten, omdat ze op één plek producten kunnen vinden die via andere sites verkocht worden. Het is een vorm van linkbuilding die er vooral voor zorgde een hogere rank in Google te krijgen.



Wilt u uw feed laten zien?

Wij bij Custom Website hebben naast Google Shopping ook ervaring met de andere online kanalen. Wij helpen u graag met het opzetten en kunnen u adviseren bij uw keuzes. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Of lees wat wij voor uw online marketing kunnen betekenen.

marketing

Meer marketing items

28 okt

Hoe kom ik hoger in Google?

Wij krijgen vanuit bedrijven vaak de vraag: ‘’Hoe kom ik hogerop in Google?’’ Er zijn hier meerdere antwoorden op mogelijk. Dus hebben wij een lijst samengesteld met alle tips voor hoe uw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten komt.

28 sep

Hoe werkt Google Shopping

De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn. 

13 aug

Nieuw! Afbeeldingen in uw Google Ads

Sinds kort geleden zijn er beeldextensies toegevoegd aan de lijst met advertentie-extensies van Google Ads. Dit betekent dat u nog zichtbaarder kan worden in de zoekresultaten op Google. Laat bijvoorbeeld uw logo, pand of product zien naast uw tekstadvertentie.

08 okt

6 Voordelen en nadelen van SEA

SEA ook wel bekend als Search Engine Advertising is een alternatief voor de welbekende SEO strategie. Met SEA kan je tegen een betaling je website hoger plaatsen bij je gewenste zoekmachine zoals, Google, Yahoo en Bing. In deze blog bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van SEA.

15 jun

Hoger in Google met deze 16 SEO-tips

Geen idee hoe je goede seo content schrijft? Bekijk in deze blog hoe je hoger in Google kan komen. Met handige tips leggen we uit wat je zelf kan doen.

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

03 apr

Google recensies voor jouw bedrijf krijgen

Vind je de vindbaarheid van je bedrijf in Google belangrijk, dan is Google reviews essentieel voor jou beter vindbaar te zijn in Google. Google review draagt namelijk bij aan je zichtbaarheid en vindbaarheid voor (potentiële) klanten in je omgeving.

04 mrt

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. 

14 nov

Hoe beoordeelt Google uw website?

Google is constant bezig om uw website te beoordelen om te bepalen waar ze uw website in de zoekresultaten gaan tonen. Dit doen zij op meer dan 200 onderdelen, die grofweg onderverdeeld kunnen worden in drie categorieën. Per categorie hebben we de belangrijkste onderdelen op een rij gezet.

12 okt

Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

Custom Website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer