Verzamel betrouwbare links met deze SEO linkbuilding strategieën
Dit artikel vertelt je wat een linkbuilding strategie inhoudt en welke best practices je kunt volgen om het aantal inkomende links te vergroten.
Dit artikel vertelt je wat een linkbuilding strategie inhoudt en welke best practices je kunt volgen om het aantal inkomende links te vergroten.
Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO. Zo draagt het bij aan het verkeer naar je website — wat een veelvoorkomend doel is van elke SEO-strategie. Tegelijkertijd kan linkbuilding een riskante bezigheid zijn, zeker wanneer dit slecht wordt uitgevoerd. Je loopt het risico vertrouwen te verliezen als je links verzamelt op een manier die je wordt afgestraft bij Google's Penguin of andere algoritme-updates. Om deze reden is een zorgvuldige werkwijze vereist. Streef naar een effectieve linkbuilding campagne die links helpt te verzamelen die door zowel zoekmachines als bezoekers als "natuurlijk" worden gezien.
In de loop der jaren is linkbuilding als onderdeel van SEO sterk geëvolueerd: van het verzamelen van verwijzingen naar en vanuit gastberichten, tot het aanbieden van gratis producten en diensten om links te krijgen. Het is hierbij steeds belangrijker geworden om op de hoogte te blijven van de veranderende algoritmen van zoekmachines. Wat betekenen deze wijzigingen voor het ideale linkprofiel en de rankings van een website? Er zijn enkele SEO linkbuilding strategieën die je helpen backlinks te verzamelen en daarmee de zichtbaarheid van je website in zoekmachines te vergroten zonder de geldende SEO-regels te overtreden!

Een verwijzing vanaf een geloofwaardige, kwalitatief hoogwaardige website wordt door zoekmachines gezien als een aanbeveling voor je eigen website. Het zal ertoe leiden dat zoekmachines je content hoger ranken dan die van concurrenten. Om succesvol te zijn in linkbuilding, is het belangrijk om vooraf een strategie te definiëren. Deze schrijft voor welke soorten uitgaande links je kunt gebruiken om externe links aan te trekken.
Kort gezegd geldt: hoe meer kwalitatief hoogwaardige, relevante links er naar je website verwijzen, hoe groter de kans ook is dat je hoger scoort en daarmee meer potentieel verkeer via zoekmachines ontvangt.
Laten we eens kijken naar de meest waardevolle linkbuilding technieken in SEO:
Een van de beste maar minst gebruikte tools voor het vinden van interessante verwijzingen, is een analyse van de backlinks van concurrenten. Het is feitelijk een no-brainer. Je concurrenten hebben immers al uitgezocht vanaf welke website en op welke pagina hun verwijzingen moeten staan. Dit zal je zeker helpen meer prospects te vinden, die je kunt benaderen voor links. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?
Bovendien, als je concurrenten links hebben verzameld op websites met een hoge DA, vind je op deze websites wellicht gebroken verwijzingen. Het zijn niet werkende links, die een eigenaar zou moeten vervangen. Neem contact op met de beheerder van zo’n website en stel voor de niet-werkende link te vervangen voor de jouwe. Een andere reden om contact op te nemen met de webmasters van deze domeinen is om hen te vragen waarom ze besloten hebben om naar je concurrenten te verwijzen in plaats van naar jou.
U kunt dagenlang bezig zijn met het doorspitten van die backlinks, maar u kunt dit immense proces ook vereenvoudigen door een backlinks checken uit te voeren met het SE Ranking backlinkrapport. Dit hulpmiddel helpt je bij het analyseren van de linkprofielen van concurrenten en het ontwikkelen van een datagedreven linkbuilding strategie waarmee je jouw concurrenten verslaat. De tool stelt je daarbij in staat om elk linkprofiel vanuit een breed palet aan views te aanschouwen, door bijvoorbeeld belangrijke statistieken te analyseren. Denk aan de domain- en page trust, verwijzende domeinen, URL's, dofollow/nofollow-percentage en de algemene dynamiek van nieuwe en verloren links.
Het laten publiceren van gastartikelen wordt door velen gezien als een snelle en gemakkelijke manier om exposure en verkeer te vergaren en tegelijkertijd het linkprofiel van een website te verbeteren. Pak je dit echter op de verkeerde manier aan, dan kan het een tegenovergesteld effect hebben. Het schaadt je reputatie en maakt dat je website gestrafd wordt door de zoekmachine (bijv. Google penalty). Het is belangrijk dat je de tijd neemt om te begrijpen wat voor content je aan zou moeten bieden, wie het zal lezen en hoe je waarde toe kunt voegen voor de lezer.
Het concept van gastbloggen zelf moet in de eerste plaats worden gezien als een manier om waardevolle content over specifieke onderwerpen te delen. Zie het niet slechts als een manier voor websitebeheerders om hun websites te promoten. In de afgelopen jaren heeft een groot aantal webmasters deze vorm van marketing tot het uiterste doorgevoerd, gastbloggen uitsluitend als doel van een SEO-strategie.
Bij het besluit om gastartikelen te laten publiceren, zijn er verschillende vragen die beantwoord moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende: uit welke persona’s bestaat je publiek en waarom zouden ze je content willen lezen? Op welke manier is deze content waardevol voor ze? Jezelf profileren als een expert in de branche is essentieel bij gastbloggen. Als je geen expert bent in je vakgebied, maakt het immers niet uit hoeveel verkeer je krijgt; verkeer alleen zal bezoekers immers niet omzetten in klanten.
Je kunt partnerships op het gebied van content creëren door vanuit de ene bron te linken naar een andere bron, in ruil voor een link terug vanaf de tweede bron. Dit noemt men ook wel content swaps, link exchanges of backlink partnerships. Hoewel deze aanpak geweldig werkt voor nieuwe websites, zijn er voor gevestigde websites met autoriteit nog betere manieren om een resultaat te behalen. Denk hierbij aan het deelnemen aan joint ventures met andere webmasters. Vanuit zo’n joint venture kunnen de betrokken partijen interessante uitwisselingen van backlinks opzetten, wat kan helpen het totale aantal verwijzingen naar je website te vergroten.
Door artikelen, video's en infographics over je niche te delen, bouw je waardevolle relaties op tussen jouw organisatie en je publiek. Daarbij help je de doelgroep meer te weten te komen over je expertise. Verwijzingen vanaf de websites van content partners komen zowel jouw bedrijf, als dat van een partner ten goede. Een dergelijke uitwisseling van verwijzingen maakt het voor potentiële klanten die naar iets zoeken, gemakkelijker om een volgend stukje informatie te vinden.
Veel van de online marketeers weten inmiddels dat sociale media een nieuwe manier vormen om meer exposure, verkeer en merkbekendheid te creëren. Sociale media vormen de toekomst! Heb je er echter ooit over nagedacht hoe ze nu al kunnen helpen om verwijzingen te genereren naar je website? Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan ben je zeker niet de enige. Sociale media hebben een steeds prominentere rol gekregen in het linkbuilding proces, omdat het een goedkope en gemakkelijke manier biedt om opvallende verwijzingen te creëren.
Via sociale media kun je in contact komen met bloggers, journalisten of leiders in de industrie door commentaar te geven op hun blogposts of hun vragen te beantwoorden op Quora of LinkedIn. Door jezelf te presenteren als een deskundige bron (en dit te onderbouwen), kun je relatief makkelijk verwijzingen verdienen van geïnteresseerde partijen.
Je content is inmiddels klaar om gepubliceerd te worden, maar wie gaat het straks zien? Dat is de allerbelangrijkste vraag. Je hebt hard gewerkt aan het schrijven van interessante artikelen, maar dat alleen is niet genoeg. Het is je doel de doelgroep te bereiken en je content onder hun aandacht te brengen. Een van de manieren om in dat doel te slagen is het gebruik van "betaalde promotietechnieken" of "betaalde promoties". Dit omvat doorgaans het bieden op betaalde posities in de zoekmachine of het kopen van advertentieruimte.
Door een stukje content te promoten als advertentie op een betaald advertentieplatform zoals Facebook Ads of Google Ads, kun je tijdelijk een groter publiek opbouwen. Op deze manier wordt je content zichtbaarder en bereikbaarder voor degenen die er na de campagne naar kunnen linken (of die besluiten dat het een tweet verdient).
Deze backlinking strategie is een slimme optie als je content voldoende gericht is op websites die passen bij je belangrijkste zoekwoorden. Het gebruik van deze methoden is daarbij handig wanneer je wilt testen hoe een nieuwe blogpost of een soortgelijk stuk content over een bepaald onderwerp valt bij je publiek.
Conclusies
Een van de grote discussiepunten rondom het uitwerken van een SEO strategie als geheel is de hoeveelheid tijd en energie die geïnvesteerd moet worden in linkbuilding. Een grote meerderheid van de SEO'ers gelooft dat er enorm veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd moet worden in linkbuilding. Links hebben immers nog steeds invloed op de zoekresultaten – althans voorlopig.
Of je nu voorstander bent van linkbuilding of niet, één ding is zeker: de hierboven genoemde SEO linkbuilding strategieën helpen je om een grotere impact te maken met je bestaande campagnes. Voel je vrij om deze strategieën zelf een keer te proberen, om zo een sterk linkprofiel op te bouwen!
Dit artikel vertelt je wat een linkbuilding strategie inhoudt en welke best practices je kunt volgen om het aantal inkomende links te vergroten.
Nu al een paar jaar wordt ChatGPT internationaal door ruim 100 miljoen mensen per maand gebruikt. ChatGPT kan alles schrijven wat wij maar kunnen bedenken. Het schrijven van verslagen, artikelen en het samenvatten van teksten. Maar geeft ChatGPT wel originele informatie en zijn de teksten te herkennen?
Er zijn voortdurende ontwikkelingen op gebied van online privacy en de aanpassingen in het gebruik van (third party) tracking cookies. Voorheen werd de data via de client-side verzameld. Maar deze is niet meer volledig. Server side tagging is de nieuwe methode waarmee we data verzamelen. Deze methode biedt een oplossing om gegevens te blijven verzamelen op een manier die toekomstbestendig en privacyvriendelijk is.
Per 1 maart is er een wijziging in de cookiewet doorgevoerd. Al enkele jaren zijn websites verplicht om bezoekers te informeren welke persoonsgegevens websites bijhouden, maar advertentieplatformen zijn nu verplicht om deze data op een legale manier te verzamelen. Website bezoekers krijgen meer grip op hun eigen data.
Als u in de SEO-branche zit, dan weet u dat linkbuilding een van de belangrijkste aspecten is om een website hoger in de resultatenpagina's van zoekmachines te krijgen. Maar wat gebeurt er als je geen tijd of middelen hebt om zelf aan linkbuilding te doen? Dat is waar outsourcing om de hoek komt kijken. In deze blogpost bespreken we de voor- en nadelen van het uitbesteden van uw linkbuilding, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen over wat het beste is voor uw bedrijf.
Linkbuilding kan een lastige zaak zijn. Doe het goed en u zult een aanzienlijke toename van het verkeer en de zichtbaarheid van uw website zien. Doet u het echter verkeerd, dan kunt u meer kwaad dan goed doen. In deze blogpost overlopen we 5 van de meest voorkomende fouten bij linkbuilding - en geven we u enkele tips om ze te vermijden.
On-page optimalisatie is een van de belangrijkste, maar vaak verkeerd begrepen aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO). In zijn eenvoudigste vorm is on-page optimalisatie het proces van het optimaliseren van individuele webpagina's om hun positie in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te verbeteren
Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks van andere websites naar de jouwe. Linkbuilding is belangrijk omdat het een van de vele factoren is die zoekmachines zoals Google gebruiken om websites te rangschikken. Linkbuilding kan een moeilijk en tijdrovend proces zijn, daarom kiezen veel mensen ervoor het uit te besteden aan een bureau of freelancer.
Klantcases zijn een goede manier om de content op uw website actief te houden voor Google, wat zorgt voor een hogere plaats in de zoekresultaten. Daarnaast laten de cases aan uw bezoekers zien wat voor werk u levert en wekt het vertrouwen op. Wij hebben een aantal tips voor het schrijven van een case voor u op een rijtje gezet.
Een landingspagina schrijven is niet zo simpel als u denkt. Er zijn veel punten waar u rekening mee moet houden om de bezoeker te stimuleren en om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Wij hebben de punten voor u op een rijtje gezet.
Wij krijgen vanuit bedrijven vaak de vraag: ‘’Hoe kom ik hogerop in Google?’’ Er zijn hier meerdere antwoorden op mogelijk. Dus hebben wij een lijst samengesteld met alle tips voor hoe uw bedrijf hoger in de Google zoekresultaten komt.
De Google Shopping handleiding voor dummies. Wij hebben voor u op een rijtje gezet wat Google Shopping is, hoe het werkt en hoe u het opzet. Verder beschrijven we welke andere mogelijkheden voor Shopping kanalen er nog zijn.
Sinds kort geleden zijn er beeldextensies toegevoegd aan de lijst met advertentie-extensies van Google Ads. Dit betekent dat u nog zichtbaarder kan worden in de zoekresultaten op Google. Laat bijvoorbeeld uw logo, pand of product zien naast uw tekstadvertentie.
SEA ook wel bekend als Search Engine Advertising is een alternatief voor de welbekende SEO strategie. Met SEA kan je tegen een betaling je website hoger plaatsen bij je gewenste zoekmachine zoals, Google, Yahoo en Bing. In deze blog bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van SEA.
Geen idee hoe je goede seo content schrijft? Bekijk in deze blog hoe je hoger in Google kan komen. Met handige tips leggen we uit wat je zelf kan doen.