Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Google twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

Neem contact op

Vandaag hebben we groot nieuws. Google heeft op zijn Webmaster Central blog aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Bovendien worden er twee nieuwe linkkenmerken "gesponsord" en "ugc" geïntroduceerd. Lees hiet wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

Wat is er veranderd?

In 2005 introduceerde Google het nofollow-kenmerk voor links die Googlebot niet zou moeten volgen. Nu is dit kenmerk voor het eerst fundamenteel gewijzigd. Google zal nofollow in de toekomst niet langer als een richtlijn beschouwen, maar als een hint. Tot nu toe werden nofollow-links strikt genegeerd door Googlebot, maar met deze wijziging kunnen ze mogelijk in aanmerking komen voor rangorde-doeleinden.

Bovendien zullen er twee nieuwe linkkenmerken bij komen die het nofollow-kenmerk zullen aanvullen, namelijk "gesponsord" en "ugc". Deze worden ook door Google behandeld als een hint en moeten in de volgende gevallen worden gebruikt:

  • rel = "gesponsord" moet worden toegevoegd aan links in het kader van advertenties, gesponsorde inhoud of soortgelijke overeenkomsten
  • rel = "ugc" is bedoeld voor links binnen door gebruikers gegenereerde inhoud, b.v. links in commentaarsecties of forumberichten

rel = "nofollow" moet nog steeds worden gebruikt voor links als u de gekoppelde pagina niet wilt onderschrijven of aanbevelen.

Volgens Google kun je ook meerdere attributen gebruiken voor een enkele link. U kunt bijvoorbeeld rel = "nofollow ugc" gebruiken voor links in het commentaargedeelte van uw blog die u niet wilt onderschrijven. Je kunt een infographic vinden die de verschillende gebruiksscenario's op moz.com samenvat.

Wat is de reden voor deze wijziging?

U vraagt ​​zich waarschijnlijk af waarom Google deze wijziging heeft aangebracht? Google legt in de officiële aankondiging uit dat ze de nofollow-links niet langer willen negeren, omdat de analyse van dergelijke links bijvoorbeeld kan helpen om onnatuurlijke linkpatronen aan het licht te brengen. Door rekening te houden met nofollow-links, kunnen ze ervoor zorgen dat dergelijke belangrijke informatie niet onopgemerkt blijft. Tegelijkertijd heeft u nog steeds de mogelijkheid om aan Google te signaleren dat bepaalde links minder zwaar moeten wegen. Met de twee nieuwe linkkenmerken "gesponsord" en "ugc" kunt u Google ook helpen de verschillende soorten externe links die u instelt beter te begrijpen.

nofollow en link spam

De aankondiging dat nofollow alleen als een hint voor rangorde-doeleinden zal worden behandeld, gaf aanleiding tot de vrees dat dit zou kunnen leiden tot een toename van linkspam, bijvoorbeeld in commentaarsecties. Google verwacht dit echter niet omdat de meeste blogs en soortgelijke platforms al manieren hebben om spam te detecteren (bijv. Moderatietools voor reacties).

Google wijst er bovendien op dat het behandelen van nofollow als een hint in de meeste gevallen geen invloed heeft op rankings. Google verwacht daarom niet dat de wijziging een significant effect zal hebben op de zoekresultaten. Het is slechts een middel om Google te helpen bij het beter verwerken van links bij het zoeken op internet.

Welke invloed heeft dit op uw website?

U hoeft niet direct alle alle nofollow-links op uw site te wijzigen. Google heeft expliciet verklaard dat dit niet nodig is omdat nofollow nog steeds wordt ondersteund. Voor de toekomst raadt Google aan om 'gesponsord' en 'ugc' te gebruiken. Veel SEO's zijn sceptisch over de verandering, omdat deze vooral Google ten goede lijkt te komen.

Webmasters hebben nu gewoon meer mogelijkheden om Google te informeren over wat voor soort link ze instellen. Google heeft echter ook aangekondigd dat nofollow vanaf 1 maart 2020 alleen wordt behandeld als een hint voor crawl- en indexeringsdoeleinden. Dus als u nofollow gebruikt voor interne links op uw website om te voorkomen dat bepaalde pagina's worden gecrawld en geïndexeerd, moet u overschakelen naar een andere methode (bijvoorbeeld robots.txt of metatags).

Meer marketing items

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

03 apr

Google recensies voor jouw bedrijf krijgen

Vind je de vindbaarheid van je bedrijf in Google belangrijk, dan is Google reviews essentieel voor jou beter vindbaar te zijn in Google. Google review draagt namelijk bij aan je zichtbaarheid en vindbaarheid voor (potentiële) klanten in je omgeving.

04 mrt

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. 

09 mei

16 tips om zo hoog mogelijk in Google te komen

Iedereen wil graag zo hoog mogelijk in zoekmachine komen. Hoe hoger in zoekmachines, hoe groter tenslotte de kans dat er meer bezoekers op uw website terecht komen. Naast het adverteren in zoekmachines kan uw website een hogere positie krijgen door uw website te optimaliseren. In dit artikel geven we enkele tips om dit te doen (of te laten doen).

14 nov

Hoe beoordeelt Google uw website?

Google is constant bezig om uw website te beoordelen om te bepalen waar ze uw website in de zoekresultaten gaan tonen. Dit doen zij op meer dan 200 onderdelen, die grofweg onderverdeeld kunnen worden in drie categorieën. Per categorie hebben we de belangrijkste onderdelen op een rij gezet.

12 okt

Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

13 sep

Marktplaats verdringt zoekmachine

Fanatieke online shoppers laten traditionele zoekmachines steeds vaker links liggen. Meer dan een derde van hen (35 procent) start zijn zoektocht namelijk liever bij een marktplaats zoals Amazon. Ruim twee keer zoveel als de vijftien procent die hiervoor een zoekmachine gebruikt.

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website