Custom Website - Full Service Internetbureau Groningen

Website laten maken in Groningen? Wij zijn een professioneel internetbureau uit Groningen. U kunt een maatwerk website laten maken of een eigen webwinkel beginnen met CMS.

Neem contact op

Doel van een website

Iedereen realiseert zich tegenwoordig wel dat een organisatie niet zonder een website kan. Men beseft dat een beetje organisatie online aanwezig moet zijn. Echter wanneer een ondernemer gevraagd wordt welk doel de website van de organisatie heeft, is het vaak even stil. Vervolgens komen er vaak het volgende antwoord: 'We hebben een website zodat men weet hoe men ons kan bereiken'. Als de vraag anders gesteld wordt, bijvoorbeeld door te vragen of de website bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen, komt er een ander antwoord. 'Wij hebben het al druk genoeg en hebben geen belang bij meer verkopen genereren via een website'. Dit antwoord biedt een interessant inzicht. Namelijk dat men schijnbaar denkt dat een website naast contactinformatie alleen kan bijdragen aan het genereren van meer verkoop. Anders gezegd, men realiseert zich blijkbaar niet dat  een website meerdere doelen kan hebben. En dus ook verschillend ingezet en ingevuld kan worden. Graag zetten we een aantal doelstellingen op een rij. Welke zijn voor uw organisatie van toepassing?

1. Naamsbekendheid

Een website is een interessant middel om de naamsbekendheid te vergroten. Online biedt vele mogelijkheden om de organisatie of haar merk onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep. Of die doelgroep nu actief op zoek is of niet. En doordat het mogelijk is om dit gericht en specifiek te doen en veel resultaten ook nog eens meetbaar zijn, maakt het een interessant middel.

2. Imago

De manier waarop een website eruit ziet, de boodschap die gezonden wordt en de manier waarop dat gebeurt, draagt bij aan de beeldvorming van een bezoeker. En aangezien een website tegenwoordig een van de, zoniet eerste communicatiemiddel is waarmee iemand in aanraking komt met uw organisatie, is het van groot belang om dit goed voor elkaar te hebben. Welk doel u ook met de website heeft. Het zegt iets over de professionaliteit van uw organisatie, om welke product of dienst het ook gaat. Imago is dus eigenlijk voor iedereen een (onbewust) doel. Dit geldt trouwens niet alleen extern. Een goede website kan ook zeker bijdragen aan de trots van medewerkers. Die zijn eerder geneigd om het website adres te delen en uberhaupt over het bedrijf te praten met anderen. Betere reclame kun je niet hebben!

3. Informeren

Een website biedt een uitgelezen kans voor het verstrekken van relevante informatie. Naast algemene zaken als contactinformatie is het een plek waar veel informatie gedeeld kan worden. Mits het op een goede manier gedaan wordt, kan er meer informatie overgebracht worden dan bijvoorbeeld in een folder of een persoonlijk gesprek. Of op een andere manier waardoor het ondersteunend of aanvullend werkt op andere vormen van communicatie.

4. Organisatie ontzorgen

Het verstrekken van informatie via een website kan ook een ontzorgende werking hebben voor de organisatie. Door bijvoorbeeld antwoorden op veelgestelde vragen te vermelden, kunnen er veel telefoontjes voorkomen worden. Ook faciliterende zaken als een intranet koppeling of de mogelijkheid om via de site een afspraak te maken kan een organisatie enorm veel werk uit handen nemen.

5. Klanten werven / verkoop

Zodra een website een professionele indruk maakt en informatie biedt die men zoekt, is de kans groter om geinteresseerden te veranderen in klanten/kopers. Hoe uw verkooptraject er ook uit ziet, en of de aankoop nou online of offline gedaan moet worden, een website kan een interessante rol spelen. Daarvoor is overigens niet een ideale manier. Door logisch na te denken en verschillende routes in te bouwen voor verschillende doelgroepen en/of klantwensen kunt u gaandeweg tot een optimale invulling komen. Het meten, testen en optimaliseren is trouweens een continu proces; het internet en de manier waarop men zich gedraagt evolueert tenslotte ook continu.

6. Klanten behouden

Naast genoemde doelstellingen kan een website ook helpen om bestaande klanten te behouden. Relevante en actuele inhoud van een website onderstreept uw expertise,  geeft aan dat u niet stil staat en geeft bestaande klanten zo het gevoel dat ze goed zitten. Door speciale aanbiedingen of voordelen te bieden aan bestaande klanten is goed voor de klantenbinding, en geeft tegelijkertijd bij potentiele klanten aan dat klandizie gewaardeerd wordt. Ook nadat er een aankoop gedaan is. Ook kan een website bijvoorbeeld speciale functies voor klanten bevatten om deze meer of betere service te bieden. Denk aan het kunnen inloggen zodat men eigen klantgegevens en afgenomen producten of diensten kan zien en online kan wijzigen.

Hopelijk zet dit artikel u aan het denken over de manier waarop uw website aan het realiseren van doelstellingen bijdraagt. Voldoet uw huidige website aan uw wensen? We weten dat het nog best lastig kan zijn om de juiste doelstellingen te bepalen en hoe uw website hierop aangepast of ontwikkeld moet worden.

Wij hebben hier veel ervaring mee en zouden het leuk vinden als u ons hierbij laat helpen! Aarzel niet om contact op te nemen om een afspraak te maken voor een gratis en geheel vrijblijvend advies.

Meer blog items

27 dec

Checklist als je een nieuwe website online gaat zetten

Stel, je hebt een nieuwe website laten maken. De website is af en je bent klaar om online te gaan. Wacht nog even en loop eerst onze checklist nog even langs om ervoor te zorgen dat je echt niets bent vergeten.

18 jul

Doel van een website

Iedereen realiseert zich tegenwoordig wel dat een organisatie niet zonder een website kan. Men beseft dat een beetje organisatie online aanwezig moet zijn. Echter wanneer een ondernemer gevraagd wordt welk doel de website van de organisatie heeft, is het vaak even stil.

11 dec

Hoe kies ik het juiste internetbureau?

Je hebt een bedrijf, wilt een bedrijf starten of je werkt bij een bedrijf waar de website aan vernieuwing toe is. Je wilt niet zelf een website bouwen, omdat je vooral bezig wilt zijn met het product of de dienst die je aanbiedt. Wel zie je het belang en de kansen van online in. Kortom, je zoekt een partner die jou op een passende manier kan helpen om een nieuwe website te realiseren. Maar hoe kom je tot de juiste keuze?

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website