pijl

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie die je zowel online als offline kunt delen. Dit kan als tekst maar ook als beeld of geluid.

Wat is contentmarketing en wat maakt contentmarketing zo belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. De content binnen je contentmarketing kun je dus zien als een conversie van kennis naar deelbare informatie. Contentmarketing heeft een paar doelen: het inspireren van je doelgroep op een unieke manier en het moet je inhoud van je website  verrijken en aansluiten bij de behoefte en verwachtingen van je klant.

Contentmarketing in het online aankoopproces

Bij contentmarketing is het belangrijk om stil te staan bij de rol van het internet in het aankoopproces: in deze fase willen klanten namelijk vooral reviews horen van andere klanten. Daaraan hechten ze meer waarde dan aan de informatie die adverteerders bieden.

Met contentmarketing kan je in op alle stappen in het online aankoopproces inspelen:

  1. Bewustwording: zorg hierbij je dat jouw content wordt gevonden op verschillende platformen of (sociale) media.
  2. Oriëntatie: je wilt als bedrijf op diverse relevante zoektermen vindbaar zijn met zowel je eigen site als op andere sites. Bezoekers zullen in deze fase nog niet kopen, maar eerst zoeken naar vertrouwen. Zorg dus dat je je door middel van de content presenteert als een autoriteit op een bepaald gebied.
  3. Selectie: mensen hanteren in het beslissingsproces meerdere bewuste en onbewuste criteria wanneer ze online iets zoeken. Vertrouwen is hierbij ook belangrijk. Dit kun je wekken met extra informatie en met een betrouwbaar ogende vormgeving van je website (design).  
  4. Aankoop: in deze fase moet je bezoekers de kans geven om te converteren.
  5. Retentie: wanneer je wilt dat mensen terugkomen op je website of webshop, is het aan te raden om naast aankoopmogelijkheden ook aanvullende diensten en/of informatie aan te bieden. Zorg dus voor extra informatie over het product, zoals het gebruik er van.

Inbound marketing

Een andere kijk op contentmarketing is inbound marketing. Dit is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen, omdat je zinvolle en handige informatie aanbiedt. Hierbij draait het vaak om het gevonden voor de doelgroep zonder dat je daarbij direct de reguliere marketingkanalen worden aangewend. Door toevoeging van waarde zorg je ervoor dat zij met je in contact willen blijven gedurende hun klantreis.

Kenmerken van goede content

Wil je graag dat je content een goede score krijgt, dan is het wel verstandig om dit in je achterhoofd te houden wanneer je je content schrijft:

  • je wilt dat je content ‘snackbaar’ is: kort, snel, leesbaar en relevant. Een goede titel en afbeelding zijn bijv. erg belangrijk.
  • het moet like-baar zijn: zo kan je doelgroep je content liken zodat anderen kunnen zien dat diegene je bericht liked.
  • je content moet deelbaar zijn: als je doelgroep je bericht interessant vindt, zal het je bericht(en) delen waardoor je bericht een groter bereik krijgt.

 

Schrijftips van Google

Google geeft je enkele schrijftips voor het schrijven van content. Pas je de volgende criteria toe als je content schrijft, zul je ook hoger in de zoekresultaten komen van Google:

 

  • Schrijf goed leesbare teksten
  • Vermijd slordige teksten
  • sluit geen teksten in in afbeeldingen
  • sorteer de inhoud op onderwerp, zodat de klant sneller de inhoud zal vinden die ze zoeken
  • Geen grote teksten zonder indelingsopmaak
  • maak nieuwe, unieke inhoud. dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen bestaande bezoekers terugkomen, maar ook nieuwe bezoekers
  • vermijd dubbele content, dit heeft geen meerwaarde namelijk
  • Maak inhoud voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine

Meer news items

06 jun

De nieuwe Google Analytics 4

Google Analytics 4 is er en gaat in juli 2023 de uit 2012 gedateerde Universal Analytics vervangen. Deze nieuwe versie heeft een sterke focus op gebruiksgemak en meer geautomatiseerde inzichten.

19 mrt

Thuiswerken? Hoe pakken wij dat aan

De meeste mensen hebben er in deze periode wel mee te maken, je moet thuis werken. En nu denk je waarschijnlijk wat nu? In deze blog zijn er enkele tips gegeven voor de mensen die thuis moet werken.

27 dec

Checklist als je een nieuwe website online gaat zetten

Stel, je hebt een nieuwe website laten maken. De website is af en je bent klaar om online te gaan. Wacht nog even en loop eerst onze checklist nog even langs om ervoor te zorgen dat je echt niets bent vergeten.