Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie die je zowel online als offline kunt delen. Dit kan als tekst maar ook als beeld of geluid.

Neem contact op

Wat is contentmarketing en wat maakt contentmarketing zo belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. De content binnen je contentmarketing kun je dus zien als een conversie van kennis naar deelbare informatie. Contentmarketing heeft een paar doelen: het inspireren van je doelgroep op een unieke manier en het moet je inhoud van je website  verrijken en aansluiten bij de behoefte en verwachtingen van je klant.

Contentmarketing in het online aankoopproces

Bij contentmarketing is het belangrijk om stil te staan bij de rol van het internet in het aankoopproces: in deze fase willen klanten namelijk vooral reviews horen van andere klanten. Daaraan hechten ze meer waarde dan aan de informatie die adverteerders bieden.

Met contentmarketing kan je in op alle stappen in het online aankoopproces inspelen:

  1. Bewustwording: zorg hierbij je dat jouw content wordt gevonden op verschillende platformen of (sociale) media.
  2. Oriëntatie: je wilt als bedrijf op diverse relevante zoektermen vindbaar zijn met zowel je eigen site als op andere sites. Bezoekers zullen in deze fase nog niet kopen, maar eerst zoeken naar vertrouwen. Zorg dus dat je je door middel van de content presenteert als een autoriteit op een bepaald gebied.
  3. Selectie: mensen hanteren in het beslissingsproces meerdere bewuste en onbewuste criteria wanneer ze online iets zoeken. Vertrouwen is hierbij ook belangrijk. Dit kun je wekken met extra informatie en met een betrouwbaar ogende vormgeving van je website (design).  
  4. Aankoop: in deze fase moet je bezoekers de kans geven om te converteren.
  5. Retentie: wanneer je wilt dat mensen terugkomen op je website of webshop, is het aan te raden om naast aankoopmogelijkheden ook aanvullende diensten en/of informatie aan te bieden. Zorg dus voor extra informatie over het product, zoals het gebruik er van.

Inbound marketing

Een andere kijk op contentmarketing is inbound marketing. Dit is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen, omdat je zinvolle en handige informatie aanbiedt. Hierbij draait het vaak om het gevonden voor de doelgroep zonder dat je daarbij direct de reguliere marketingkanalen worden aangewend. Door toevoeging van waarde zorg je ervoor dat zij met je in contact willen blijven gedurende hun klantreis.

Kenmerken van goede content

Wil je graag dat je content een goede score krijgt, dan is het wel verstandig om dit in je achterhoofd te houden wanneer je je content schrijft:

  • je wilt dat je content ‘snackbaar’ is: kort, snel, leesbaar en relevant. Een goede titel en afbeelding zijn bijv. erg belangrijk.
  • het moet like-baar zijn: zo kan je doelgroep je content liken zodat anderen kunnen zien dat diegene je bericht liked.
  • je content moet deelbaar zijn: als je doelgroep je bericht interessant vindt, zal het je bericht(en) delen waardoor je bericht een groter bereik krijgt.

 

Schrijftips van Google

Google geeft je enkele schrijftips voor het schrijven van content. Pas je de volgende criteria toe als je content schrijft, zul je ook hoger in de zoekresultaten komen van Google:

 

  • Schrijf goed leesbare teksten
  • Vermijd slordige teksten
  • sluit geen teksten in in afbeeldingen
  • sorteer de inhoud op onderwerp, zodat de klant sneller de inhoud zal vinden die ze zoeken
  • Geen grote teksten zonder indelingsopmaak
  • maak nieuwe, unieke inhoud. dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen bestaande bezoekers terugkomen, maar ook nieuwe bezoekers
  • vermijd dubbele content, dit heeft geen meerwaarde namelijk
  • Maak inhoud voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine
Geplaatst op 4 maart 2019

Meer Nieuws

26 jun
Website in een dag laten maken

27 dec
Checklist als je een nieuwe website online gaat zetten

11 aug
Dutch Seal Tours website live!

16 jul
Nieuwe website Van der Plas

23 feb
Google past indeling zoekresultaten aan

27 jan
Meldplicht datalekken

8 nov
8 Handige domeinnaam registratie tips

18 sep
Wij analyseren uw website voor betere zoekmachine resultaten

1 jul
Een mobiele webshop laten maken

22 apr
Wat kost een website laten maken

20 feb
Webshopfraude verdrievoudigd

31 jan
Test uw website in verschillende explorers

15 jan
Wetswijziging op komst voor webshops

25 dec
iDEAL is over op IBAN

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website