Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

Veel consumenten lezen eerst de reviews die andere klanten achterlaten voordat ze overgaan tot aankoop. En geef ze eens ongelijk! De mening van anderen voorkomt vaak dat men een kat in de zak koopt en dat levert jou als webwinkelier dus ook minder ontevreden klanten op. De kracht van reviews voor je webwinkel mag dus zeker niet onderschat worden. Maar niet elke product- of winkelrecensie voegt daadwerkelijk iets toe. Dat kan komen doordat men meningen slecht onderbouwt, door fake reviews, door fraudeurs of door mensen die niet eens wat bij je hebben gekocht.

Voordelen van een gesloten recensiesysteem

Reevo, een leverancier van verifieerde klantbeoordelingen, is dan ook (hoe verrassend)voorstander van een gesloten recensiesysteem. Bij een gesloten recensiesysteem verzamel je proactief recensies van geverifieerde klanten. Dat betekent dus géén “laat een recensie achter”-buttons op je website open inzendingen. Volgens Reevoo levert dit concreet twee verbeteringen op: je stuurt iedere klant een verzoek om een recensie achter te laten, wat meer volume en meer gerichte feedback betekent, en er is geen kans op neprecensies, aangezien je alleen contact opneemt met mensen die iets bij je hebben gekocht.

Maar doordat je iedere klant benadert krijg je hopelijk ook een meer gebalanceerde mix van meningen; je krijgt dan niet alleen maar de klanten die heel erg tevreden zijn of juist heel erg ontevreden. Uiteindelijk wil je gewoon zo veel mogelijk relevante, kwalitatieve en eerlijke reviews. Hoe meer reviews, hoe meer voorkennis de potentiële klant heeft en hoe minder ontevreden klanten je hebt. De nummer één reden voor het terugsturen van een product is nog altijd dat het toch niet bleek te zijn wat de klant ervan verwachtte. Maar let er wel op dat je niet té veel positieve reviews hebt, die kunnen namelijk weer leiden tot meer retouren.

Geplaatst op 12 oktober 2016

Meer Nieuws

12 dec
WordPress 5.0 is uitgebracht

18 jul
Doel van een website

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit