Hoe kies ik het juiste internetbureau?

Je hebt een bedrijf, wilt een bedrijf starten of je werkt bij een bedrijf waar de website aan vernieuwing toe is. Je wilt niet zelf een website bouwen, omdat je vooral bezig wilt zijn met het product of de dienst die je aanbiedt. Wel zie je het belang en de kansen van online in. Kortom, je zoekt een partner die jou op een passende manier kan helpen om een nieuwe website te realiseren. Maar hoe kom je tot de juiste keuze? Graag delen we onze ervaring, in de hoop te helpen bij het kiezen.
Om een goede keuze te kunnen maken is het handig om te weten waar je op moet letten. Je hoeft natuurlijk niet alles te weten, daarvoor kies je tenslotte een externe partij. Om een goede keuze te kunnen maken is het echter wel handig om in grote lijnen te weten waar een goede, zakelijke website aan moet voldoen. En vervolgens welke eisen jij stelt.

Design

Over smaak valt niet te twisten. Wat jij mooi vind, vind een ander niet mooi. Natuurlijk is het belangrijk om zelf tevreden te zijn over de uitstraling van de website. Maar belangrijker is dat het design past bij de product of dienst die aangeboden wordt. Beter gezegd, dat het design aansluit bij de doelgroep die het product of de dienst afneemt of zou moeten afnemen. We merken vaak dat organisaties teveel vanuit hun eigen wensen redeneren en niet vanuit de wensen van de (gewenste) bezoeker. Een design moet dus vooral passend zijn, en hoeft dus niet perse heel hoogdravend te zijn. Het is altijd goed om een portfolio van een internetbureau te bekijken om een idee te krijgen van de design vaardigheden. Pas wel op dat je daar niet teveel waarde aan hecht. Een goed bureau is niet het bureau dat de mooiste designs presenteert, maar is het bureau dat de designs goed heeft afgestemd op de opdrachtgever en de branche waar die zich in begeeft. Bovendien kun je vaak niet aan een plaatje zien wat de randvoorwaarden zijn geweest. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbare budget. Het kan zijn dat een bureau best een goed design gerealiseerd heeft voor een klein budget.
Daarnaast zijn zaken als kleurgebruik en lettertype niet het enige waar op gelet moet worden. Minstens zo belangrijk is de manier waarop er rekening gehouden is met hoe gebruiksvriendelijk een design is; kan men makkelijk vinden wat men zoekt (navigatie)? Wordt er ingehaakt op de behoefte van de bezoeker? Bijvoorbeeld door in te haken op een probleem van een bezoeker in plaats van alleen maar informatie te delen over het product of de dienst die de organisatie biedt. 
Let ook op of een website een bezoeker op een juiste manier verleidt om bijvoorbeeld contact op te nemen of een offerte op te vragen. Dit noemen we conversie: hoe zorg je ervoor dat een bezoeker verandert in een klant. 
Dat een website responsive is (op verschillende browsers en apparaten goed weergegeven wordt), vindt iedereen normaal als je ernaar vraagt. Er zijn desondanks nog altijd erg veel websites waarbij dit niet het geval is. Een aspect dat blijkbaar niet bij ieder bureau evenveel aandacht krijgt. Vergeet dus niet een bureau te vragen of de nieuwe website responsive opgeleverd wordt. 

Techniek

Een structureel onderschat aspect van een website is de techniek die erachter zit. De manier waarop een website gebouwd wordt (code), en de manier waarop dit gefaciliteerd wordt (hosting) is minstens zo belangrijk. Dat heeft namelijk niet alleen effect op de gebruikservaring (bijvoorbeeld de laadsnelheid) maar ook op de manier waarop zoekmachines als Google een website waarderen. Wat weer invloed heeft op de organische vindbaarheid van een website. Ook het platform waar een website op gebouwd wordt is van belang voor de stabiliteit. Je wilt tenslotte dat een website altijd bereikbaar is. Je doet er dan ook verstandig aan om bureaus te vragen hoe en waarop de website gebouwd wordt, welke garanties er gegeven kunnen worden ten aanzien van de werking ervan en wat de impact op de kosten is. Ook als de behoefte veranderd in de toekomst. Bijvoorbeeld als er na verloop van tijd meer bandbreedte of schijfruimte nodig is. Of dat je bepaalde functionaliteiten wilt zoals een betaalsysteem of een koppeling naar andere software die je gebruikt in het bedrijf. Zo weet je nu en voor de toekomst waar je aan toe bent en wat de mogelijkheden en kom je niet voor verassingen te staan.

Betrokkenheid

Je wilt jouw website toevertrouwen aan een bureau dat met jou begaan is. Denken ze met je mee of zijn ze er alleen maar op uit om te scoren? Gaan ze voor een lange termijn relatie of willen ze je binnen hengelen en laten ze je vervolgens aan je lot over? Een combinatie van de manier waarop en bureau zich online presenteert en een persoonlijke kennismaking kan hierbij al een goed beeld geven. Denkt men met jou mee of zijn ze alleen van plan om uit te voeren? Geven ze advies over belangrijke zaken of horen ze alleen jouw verhaal aan? Bieden ze niet meer of minder dan jij nodig hebt? Heb je lage instapkosten maar wordt je later geconfronteerd met allerlei aanvullende kosten? Goed, deels moet je dit natuurlijk gewoon in de praktijk ervaren of men echt betrokken is, maar hoe beter je dit kunt voorafgaand aan een samenwerking kunt ondervangen, hoe beter. Stel jezelf bepaalde situaties voor die zich kunnen gaan voordoen en hoe een bureau daarmee omgaat. Bijvoorbeeld als er problemen zijn met de veiligheid van de site of als je ergens niet uitkomt met het beheer. Of als je in de toekomst aanvullende wensen hebt.

Beheer

Iedereen vind het prettig om de mogelijkheid te hebben om altijd de inhoud van een website te kunnen beheren. Dat wil je idealiter makkelijk, snel en overal kunnen doen. En hulp krijgen als je er niet uitkomt. Een goed en gebruiksvriendelijk CMS (Content Management Systeem) is dan van groot belang. Vraag een bureau welk systeem ze gebruiken en zorg dat je het te zien krijgt. Probeer het desnoods uit, zorg dat je een goede instructie krijgt voordat de website online gaat en vraag naar de ondersteuning die het bureau biedt. Waar kun je terecht met vragen, hoe snel wordt daarop gereageerd en welke kosten komen daarbij kijken? Als je hier duidelijkheid over hebt, bespaart dat veel frustraties in de toekomst!

Support

Bepaal voordat je een bureau gaat benaderen hoeveel tijd en moeite je zelf in een website wilt steken. Zorg jij zelf voor alle input (teksten, beelden) voor de website of wil je dat een bureau dit voor je regelt? Dit geldt niet alleen voor de fase van ontwikkeling van een website, maar ook voor het vervolg. Een website moet altijd actueel zijn, dus het is van belang dat je daar van tevoren over nadenkt. Wie zorgt voor accurate en actuele informatie? Als je weet hoe je hiermee om wilt gaan, kun je concreter jouw wensen hieromtrent bij een bureau aangeven en krijg je ook een concreter voorstel terug. Welke service geeft een bureau? Hoe zelfredzaam maken zij jou? Welke mogelijkheden zijn er om dingen uit te besteden als het gaat om het beheren van content of op het gebied van online marketing? En wat kost dit? Misschien zorgt deze informatie er voor dat je beslist om zelf meer of minder tijd te investeren. Het helpt in ieder geval in het keuzeproces.

Conclusie

Het is wel duidelijk. Een goede internetpartner kiezen is best lastig. Maar wanneer je weet welke zaken belangrijk zijn, kun je toch prima tot een goede keuze komen. Door bureaus op dezelfde punten te vergelijken, voorkom je dat je appels met peren gaat vergelijken. Bedenk je steeds dat goedkoop vaak duurkoop is, maar dat je ook niet meer moet krijgen dan je nodig hebt of gaat gebruiken. Al met al wil je dat een bureau een passende dienstverlening biedt en dat je een klik hebt met elkaar. Dat is fijn als je intensief moet samenwerken bij de ontwikkeling, maar ook omdat je voor een lange periode een partij wilt die er voor je is.

Geplaatst op 11 december 2017

Meer Nieuws

18 jul
Doel van een website

18 okt
Kom langs op onze nieuwe locatie!

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit