Wat is conversie en hoe verbeter ik deze?

Met conversie op online gebied bedoelen we de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel. Dit wordt in absolute aantallen maar veelal in percentages uitgedrukt. De conversie indicator is een goede manier om de effectiviteit van een website te meten. Het is een manier om de ROI (Return on Investment) te bepalen en is dus eigenlijk een waardevollere indicator dan alleen het aantal bezoekers op een website. Uw site kan heel veel bezoekers trekken, maar dat heeft weinig waarde als er geen rekening gehouden is met manieren om conversie te realiseren.

Harde conversie

Harde conversie is een vorm van conversie die direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Denk aan omzet in de vorm van een online bestelling. Er is hierbij sprake van een klant, niet van een lead.

Zachte conversie

Zachte conversie is een vorm van conversie die niet direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat, maar wel indirect. Denk aan manieren die ervoor zorgen dat iemand in tweede instantie een aankoop doet. Bijvoorbeeld als men zich voor een e-mail nieuwsbrief heeft ingeschreven en naar aanleiding van een nieuwsbrief een aankoop doet. Of na het aanvragen van een brochure of bepaalde manier van contact leggen.

Manieren om zachte conversie opnemen in een  website biedt interessante mogelijkheden omdat het een laagdrempelige manier is om potentiele klanten te werven. Het is een manier om leads te verzamelen die vervolgens met behulp van direct marketing of acquisitie van leads naar klanten omgezet kunnen worden. Op basis van ervaring worden er vaak waarden aan zachte conversies toegekend. Door te meten en daarin een historie op te bouwen, kan er steeds beter een schatting gedaan worden van de gemiddelde conversie en omzet per zachte conversie. Ook kan het rendement op basis van de conversie en het testen en bijsturen van verschillende zaken geoptimaliseerd worden.

Het is dus verstandig om goed na te denken over welke manieren van zachte en harde conversies er moeten komen, welke doelstelingen aan elke conversie toegewezen worden, hoe en wanneer het gemeten wordt en hoe de conversie verbeterd kan worden.

10 tips voor conversie optimalisatie

In het artikel '10 redenen om uw website te verlaten' deelden we al tips die tevens aandachtspunten zijn voor het optimaliseren van de conversie. Dat geldt ook voor de SEO tips in een ander artikel. Hieronder volgen nog een aantal tips die verde bijdragen aan conversie optimalisatie:

  1. Meerdere landingspagina's creëeren
  2. Externe links in apart tabblad laten openen
  3. Goede balans van harde en zachte conversies die uitnodigen om te klikken
  4. Plaats de belangrijkste CTA's boven de vouw
  5. Gebruik de juiste kleuren (rood en oranje zijn meest gebruikte kleuren) en vormen (knop/link) voor CTA's
  6. Gebruik weinig woorden voor een CTA die actiegericht zijn (bv. 'Bestel hier' of ' Vraag nu aan')
  7. Gebruik verschillende CTA's (vorm/tekst/plek) die naar hetzelfde doel leiden (verschillende routes die naar Rome leiden) 
  8. Geloofwaardigheid tonen m.b.v. keurmerken, referenties, etc.
  9. Minimaliseren van advertenties en widgets
  10. Geen pop-ups gebruiken
Geplaatst op 18 juni 2018

Meer Nieuws

18 jul
Doel van een website

18 okt
Kom langs op onze nieuwe locatie!

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit