pijl

Adaptive design vs. Responsive design

De termen Adaptive design en Responsive design zijn niet meer weg te denken. Wat betekenen deze termen nou en wat is het verschil?

De termen Adaptive design en Responsive design zijn tegenwoordig niet meer weg te denken bij de ontwikkeling van een website/webshop. Alleen wat betekenen deze termen nou en wat is het verschil? In deze blog gaan we responsive webdesign en adaptive webdesign uitlichten, zodat je weet wat het verschil is en welke optie jij het beste kan kiezen.

Feitje..

Door de opkomst van de smartphones wordt er tegenwoordig een groot deel van het internet op mobiele aparaten gebruikt, in plaats van op de desktop. Doordat er verschillende formaten schermen zijn gekomen, moet je website mee bewegen met deze ontwikkeling. Je kan een aparte website voor kleine schermen bouwen, maar volgens ons kan je beter je huidige website aan laten passen aan de verschillende formaten schermen. Zo maak je je website dus toegankelijker voor bezoekers door deze in ieder geval goed leesbaar te maken.

Responsive webdesign: focus op design

Bij een responsive design past het websitedesign zich aan naar het schermformaat van je bezoeker. Responsive is vertaald 'reagerend'. Deze websites werken op zogehete 'breakpoints': kom je onder of boven zo'n breakpoint, dan vinden er bepaalde veranderingen plaats. Dit kan een andere weergave of een andere volgorde van afbeeldingen zijn.

Adaptive webdesign: focus op content

Een Adaptive webdesign is een combinatie van een responsive design met functionaliteiten die niet alleen afhankelijk zijn van het formaat van het scherm, maar ook afhankelijk zijn van het type apparaat van de bezoeker. Ook wordt er bij een Adaptive webdesign rekening gehouden met de schermresolutie en/of internetsnelheid. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van je website verandert, om zo een lange laadtijd te voorkomen. Een Adaptive webdesign geeft dus nog meer mogelijkheden om de bezoeker op maat te laten surfen op je website.

Voor ieder schermformaat zou je een aparte template kunnen ontwikkelen. Door eerst het type apparaat te achterhalen, kunnen wij daarna de template optimaliseren en dan aan de bezoeker laten zien. Om dit te ontwikkelen zal iets langer duren, maar het zal bijdragen aan een hogere conversie op je website. ​Wilt u ook een responsive website laten maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer news items

06 jun

De nieuwe Google Analytics 4

Google Analytics 4 is er en gaat in juli 2023 de uit 2012 gedateerde Universal Analytics vervangen. Deze nieuwe versie heeft een sterke focus op gebruiksgemak en meer geautomatiseerde inzichten.

19 mrt

Thuiswerken? Hoe pakken wij dat aan

De meeste mensen hebben er in deze periode wel mee te maken, je moet thuis werken. En nu denk je waarschijnlijk wat nu? In deze blog zijn er enkele tips gegeven voor de mensen die thuis moet werken.

27 dec

Checklist als je een nieuwe website online gaat zetten

Stel, je hebt een nieuwe website laten maken. De website is af en je bent klaar om online te gaan. Wacht nog even en loop eerst onze checklist nog even langs om ervoor te zorgen dat je echt niets bent vergeten.

15 jan

Wetswijziging op komst voor webshops

Hij is al door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer, de vernieuwde Consumentenwet. Het is overigens niet een hele nieuwe wet, maar het gaat meer om aanpassingen in het Burgerlijk Wetboek in met name de regelgeving voor Koop op Afstand, dit naar aanleiding van een Europese Richtlijn. In juni 2014 moet de wet definitief zijn en moeten webwinkels een aantal zaken toch echt hebben aangepast.