16 tips om zo hoog mogelijk in Google te komen

SEO (Search Engine Optimization), ofterwijl zoekmachine optimalisatie, is complexer dan men vaak denkt. Om tot een optimale situatie te komen is er niet één onderdeel dat van belang is. Het is een combinatie van content (inhoud), techniek, gebruiksvriendelijkheid etc. Alleen Google weet precies wat de beste samenstelling is voor een bepaalde situatie is, maar er zijn wel degelijk een aantal vuistregels die gehanteerd kunnen worden om de kans op succes te vergroten. Om een optimale positie te realiseren, geven we graag een aantal tips op het gebied van pagina optimalisatie. SEO is overigens niet een eenmalige trucje, maar iets om continue aandacht aan te blijven besteden om het optimaal te houden. Een populair zoekwoord vandaag kan morgen door een ander woord vervangen zijn. Bovendien zien we dat steeds meer partijen steeds meer aandacht besteden aan optimalisatie.

Inhoud

1. De URL

De eerste 3 tot 5 woorden in je webadres zijn belangrijker dan de woorden die erop volgen. Gebruik dan ook het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden bij voorkeur in de eerste drie woorden en zorg dat de URL voor zowel Google als de bezoeker goed leesbaar is. Voorkom daarnaast lelijke of lange URL’s; gebruik geen speciale tekens en hou het kort en krachtig. Bijvoorbeeld: https://mooiesportschoenen.nl/kleur/groen
in plaats van http://www.mooiesportschoenen.nl/?colorid-500/artikelnr-0003&0004=groen

2. De title tag

De title tag is het belangrijkste on-page SEO element. De tag geeft aan waar jouw pagina over gaat en wordt door Google gebruikt/gekenmerkt in de zoekresultaten. Zie en gebruik de title tag als een advertentie: hoe aansprekender de tekst, hoe groter de kans op meer bezoekers via zoekmachines. Begin de tag dus bij voorkeur met het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Hoe eerder het woord in de tag staat, hoe relevanter de pagina wordt gezien door zoekmachines.

3. HTML headings

De content op een pagina begint altijd met een titel. De belangrijkste HTML heading is de H1 (heading 1, de titel van je pagina), niet te verwarren met de title tag. Voor een optimale pagina neem je het zoekwoord mee in de H1 tag. In een blog met als titel ‘Mooie sportschoenen' zou dat dus de H1 zijn.

Een CMS (Content Management Systeem) geeft vaak al automatisch de titel of headline van een pagina de H1 tag. Maar er zijn ook systemen of templates die dat niet doen. Check dus goed of een titel wel een H1 krijgt. Gebruik trouwens niet meer dan één H1 tag per pagina. Meer dan één H1 tag kan zorgen voor een minder hoge positie in Google omdat het voor de robots verwarrend is waar de pagina over gaat.

Voor de paragrafen en subparagrafen kun je de headings H2-H6 gebruiken. Deze zijn minder belangrijk dan de H1, maar wel belangrijker dan de normale tekst. Ze dragen dus wel bij aan de inrichting van de optimalisatie. Je kunt deze headings zoveel gebruiken als je wilt, en het is aan te raden om het zoekwoord in minimaal één H2 heading te gebruiken.

4. Linkbuilding

Bij linkbuilding maken we onderscheid tussen interne links en externe links (ook wel backlinks genoemd).

Interne links zijn links van de ene plek naar de andere binnen de website. Deze hebben minder waarde dan externe links, maar nog altijd belangrijk om het bezoekersaantal per pagina te stimuleren. Het helpt een bezoeker om makkelijk naar relevante pagina's te navigeren en om de bezoektijd te optimaliseren. Probeer twee tot drie interne links per artikel/pagina te plaatsen. De best werkende linkvoorbeelden zijn van een homepage naar een categoriepagina, van categoriepagina naar een andere categoriepagina, van categoriepagina naar een productpagina en van productpagina naar een andere productpagina. Pas op met het omdraaien van deze links, bijvoorbeeld van productpagina naar categoriepagina, omdat dit juist een nadelig effect kan hebben.

Backlinks naar relevante websites geven Google een indicatie waar het onderwerp van jouw pagina over gaat. Ook geef je met een backlink aan dat jouw pagina kwalitatieve informatie biedt. Pas op dat je hier niet in doorslaat. In de regel dien je ongeveer twee tot vier backlinks per 1000 woorden te plaatsen. De kwalitateit is overigens belangrijker dan het aantal.

5. Breadcrumbs

Door breadcrumbs (broodkruimelsporen) op een website te implementeren is een simpele manier om de SEO te verbeteren. Een broodkruimelspoor is een soort menu van interne links bovenaan je pagina, zodat de gebruiker steeds kan zien waar hij zich op dat moment op de website bevindt. Dit verbetert de gebruikerservaring, wat een zoekmachine positief waardeert. Ook laat je Google met een broodkruimelspoor weten waar pagina's over gaan.

6. De eerste alinea

Naast het verwerken van zoekwoorden in headings is het ook belangrijk om ze in de reguliere teksten te gebruiken. Vaak zie je dat men de inhoud beginnen met een algemeen verhaal over wie men is, wat men doet etc. In plaats daarvan kun je beter direct ter zake komen en een zoekwoord in de eerste 100 woorden verwerken. Zo help je Google om te begrijpen waar je pagina over gaat. Om het zoekwoord extra te benadrukken kan je het woord dikgedrukt of cursief maken en, afhankelijk van je zoekwoord en website, laten linken naar een andere pagina binnen je website, om het zoekwoord extra kracht mee te geven. Dit werkt overigens maar één keer per pagina.

7. Afgeleide zoekwoorden

Naast het gebruik van het exacte zoekwoord, is het ook verstandig om afgeleide zoekwoorden te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan brede zoektermen. Wanneer je gevonden wilt worden op ‘kwaliteit sportschoenen groen’ zou je die woordencombinatie exact zo op je pagina kunnen plaatsen. Met ‘de beste kwaliteit groene sportschoenen'  heb je een brede zoekterm geformuleerd die voor Google een stuk logischer is. Je zoekwoorden staan er wel in, maar zijn omringd door andere woorden. Dit is de zogenaamde longtail zoekopdracht. De concurrentie op deze longtail zoekopdrachten is vaak een stuk minder. Probeer ook eens woorden als ‘beste’, ‘review’ of ‘2017’ in je longtail te plaatsen in plaats van alleen het exacte zoekwoord.

Verder kun je ook gebruik maken van LSI Keywords (Latent Semantic Indexing Keywords). Dit zijn de zoekwoorden die je onderaan in Google vindt en een hoog zoekvolume hebben. Ga dus zelf op onderzoek uit in Google en zie welke woorden je zou kunnen gebruiken op jouw pagina voor de beste optimalisatie.

8. De lengte

Voor optimalisatie geldt dat langere teksten lonen. Gemiddeld gezien krijg je een hogere positie in de zoekresultaten als je langere content plaatst. Het advies is om minimaal de grens van 2000 woorden te overschrijden. Voor niches waarbij de zoekwoorden een relatief lage concurrentie hebben, kan de ideale lengte variëren. Ga dus zelf op onderzoek uit om erachter te komen wat voor jouw pagina de ideale lengte is. Daarbij geldt ook: hoe langer de content is, hoe groter de kans dat je automatisch ook LSI keywords in je content verwerkt.

9. Multimedia

Het plaatsen van video's, infographics en afbeeldingen naast goede teksten maakt het mogelijk om een grote boodschap op een vriendelijke manier pver te brengen. Het zorgt voor een langere bezoektijd en vermindert de bounce rate, wat twee belangrijke factoren zijn voor de ranking in Google. Let wel op dat de afbeeldingen optimaliseert zodat ze niet onnodig groot zijn. Dat heeft namelijk een negatief effect op de laadsnelheid. Geef ze verder de juiste bestandsnaam, titel en alt tags. Doordat ze daardoor relevanter worden voor Google heeft het een positieve invloed op de positie.

10. Social media

Het plaatsen van social media knoppen op een website zorgt niet direct voor een hogere ranking. Wel kan het helpen om verkeer naar een site te genereren. Uit onderzoek is echter gebleken dat een overdaad van knoppen de laadtijd van een website schaden. Het is dus zaak om dit te voorkomen en goed na te denken over de meerwaarde ervan. Zeker als er geen actief beleid is t.a.v. de sociale media. Ons advies wat betreft sociale media: doe het goed of doe het vooral niet, anders werkt het eerder tegen je dan voor je.

11. Tone of voice

Zorg dat de teksten op een natuurlijke manier geschreven worden. Dat komt niet alleen het beste over op de bezoeker. Door op een vloeiende en begrijpelijke manier te vertellen maak je vaak automatisch gebruik van afgeleide zoekwoorden. 

Indeling

12. Responsive design

Een responsive design is een website ontwerp dat op alle apparaten  (PC, tablet, telefoon) goed weergegeven wordt. Aangezien tegenwoordig gemiddeld meer dan 50% van Google’s zoekverkeer via telefoon of tablet gaat, is dit eigenlijk een harde voorwaarde. Het is niet voor niets dat websites vandaag de dag 'mobile first' ontworpen worden. Dit betekent dat ze eerst op het kleinste scherm (telefoon) gemaakt worden en vervolgens vertaald worden naar een tablet en PC weergave. Een lastige maar nuttige bijwerking hiervan is dat het je dwingt om goed na te denken over de kern van de website en goed na te denken over wat je waar plaatst.

13. De vouw

De term ‘boven de vouw’ is ontstaan uit de geprinte media. Voor eindredacteuren van kranten was het cruciaal om veel belang te hechten aan hetgeen een lezer als eerste ziet, de voorpagina, en specifieker de ruimte boven de vouw. Als dat er goed uitziet en de juiste tekst bevat, is de kans groter dat men verder leest. Dit geldt ook voor een website.

Zorg dat je voldoende content en niet teveel advertenties boven de vouw plaatst. Google straft weleens websites die teveel advertenties (en dus te weinig content) bovend e vouw detecteert.

14. Bezoektijd

De tijd dat een bezoeker op een pagina doorbrengt, ook wel dwelltime genoemd, is van invloed op de positie in Google. Wanneer een bezoeker direct nadat hij op jouw pagina is terechtgekomen weer terugkeert naar de zoekresultaten van Google, ziet Google dit als een teken dat jouw pagina niet is waar de gebruiker naar op zoek was. Anders gezegd: het is een pagina van lage kwaliteit. Daarom is het van belang om de gemiddelde dwelltime te verlengen door lange en boeiende content. Bijvoorbeeld het schrijven van een artikel die de bezoeker op een pagina houdt.

Techniek

15. De laadtijd

De laadtijd van een pagina is in toenemende mate van belang omdat een internetbezoeker steeds ongeduldiger wordt. Zodra iemand niet snel en makkelijk datgeen kan vinden wat hij zoekt, verlaat diegene een website. Het is een van de grootste frustraties online. De norm is tegenwoordig dat een pagina binnen twee seconden moet laden. Aangezien zoekmachines vanuit een gebruiker website beoordelen, vinden zij snelheid ook belangrijk. De hosting van de site is een grote factor voor de laadtijd. Maar ook de bestandsgrootte van afbeeldingen kan erg vertragen.

16. Programmeercode

Naast goede hosting van een website is de programmatuur waarmee een website gebouwd is een grote invloed.. Een responsive design met een goede programmeercode en indeling/structuur en goede veiligheidsmaatregelen hebben (naast uiteraard goede content) veel invloed op de positie in Google.

Tot slot

Overkoepelend dient gezegd te worden dat overdaad schaadt. Zorg voor een goede balans in het gebruik van zoekwoorden, backlinks en multimedia. En laat kwaliteit altijd voorrang hebben op kwantiteit.

Tot zover onze tips. Een heel verhaal, maar er komt nou eenmaal veel bij kijken. Google beoordeelt webiste tegenwoordig al op meer dan 200 punten. Als je geen zin of tijd hebt om hiermee aan de slag te gaan, laat het ons weten. Al vanaf een paar uur per maand kunnen we optimalisatie oppakken.

Geplaatst op 9 mei 2018

Meer Nieuws

18 okt
Kom langs op onze nieuwe locatie!

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

31 aug
Nieuwste trends 2016

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit