Online bestedingen passeren de grens van 20 miljard in 2016

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels die online producten eof diensten verkopen. De online bestedingen  stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood lieten dit jaar een forse stijging zien, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

In het vierde kwartaal van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit dan een jaar eerder. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard aan online bestedingen. Online groeit hiermee met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van 20 miljard.

De offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 zijn daarentegen nagenoeg stabiel zijn gebleven.

Volgens Gino Thuij van GfK, die het onderzoek uitvoerde, is de groei vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.

Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. De online bestedingen aan producten lieten in 2016 een sterkere groei zien dan de online bestedingen aan diensten.

In termen van groei staan uitgaven aan schoenen & lifestyle-producten met stip op nummer 1. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen online aan schoenen, versus 642 miljoen in 2015. Wel is de gemiddelde prijs per online aankoop binnen dit segment licht aan het dalen.

De online uitgaven aan speelgoed stegen van 213 miljoen in 2015 naar 275 miljoen in 2016, een toename van 29 procent. Tegelijkertijd is het aantal online aankopen met 59 procent toegenomen, waardoor de gemiddelde prijs per aankoop daalt van 115 in 2015 naar 93 euro in 2016.

Geplaatst op 4 maart 2017

Meer Nieuws

18 jul
Doel van een website

18 okt
Kom langs op onze nieuwe locatie!

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit