Nieuwste trends 2016

Dit zijn de 10 webdesigntrends voor 2016

Van flat naar material

Het is nog steeds flat design wat de klok slaat. Toch gebeurt er iets, want flat is maar flat. De suggestie van driedimensionaal kan helpen bij het gebruik van een website of app. Een rechthoekig vlak is een rechthoekig vlak, maar zodra je er een schaduw onder zet, wordt het een knop.

material_logo

De suggestie van diepte en hoogte is terug. Meestal nogal grafisch vormgegeven: geen kleurverloop en stevige contrasten. De schaduw onder de knop is net zo plat als de knop zelf, alleen in een tintje donkerder (zie de knoppen bij punt 2). Toch ontwaren we hier en daar weer een onvervalste drop shadow. Tot voor kort was de drop shadow taboe, maar als Google hem in de calendar-app weer gewoon gebruikt, mogen wij ook weer.

De smoes voor material design is meer gebruiksgemak. Maar ondertussen vinden wij het nieuwe voor 3D gewoon erg mooi.

2. Micro-interactie: ‘motion provides meaning’

Subtiele animatie om de gebruikservaring te verbeteren zie je overal. Of eigenlijk: vaak zie je hem

 niet eens, je merkt alleen dat een website of een app lekker voelt. Jouw actie – klikken, swipen, tappen of ‘muishooveren’ – heeft een resultaat. Je wéét dat je op een knop gedrukt hebt, je ziet dat het formulier verzonden is, je voelt dat het einde van een lange pagina-swipe eraan komt

.Rabobank internetbankieren

Vergelijk de micro-interacties met de engineering in dure auto’s. De solide luxe van zo’n auto voel je als je het portier sluit, je autogordel dichtklikt of het handschoenenvakje opent. Op die dingen is gestudeerd en ze zijn subliem uitgevoerd. We zien uit naar de Mercedes s-klasse onder de apps en de BMW 7-serie op het web.

3. Hero image op homepage

Hoewel we hem al jaren zat zijn, gebruiken we hem nog steeds best vaak: de homepageslider. In een stuk of vijf beelden introduceer je producten, diensten of een hele organisatie aan het publiek. En eigenlijk weet iedereen wel dat geen websitegebruiker ooit alle beelden achter elkaar gaat bekijken, maar het is zo moeilijk om het in één beeld te zeggen.

Toch zien we steeds vaker dappere pogingen om het in één foto, illustratie, video of zelfs woord te zeggen. Met aandacht wordt een metafoor gezocht, een veelzeggend beeld gekozen, een illustratie gemaakt of video geschoten. Een korte stevige tekst maakt de boodschap compleet. Hulde aan dehero image!

hero_image

Geplaatst op 31 augustus 2016

Meer Nieuws

12 dec
WordPress 5.0 is uitgebracht

18 jul
Doel van een website

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit