Marktplaats verdringt zoekmachine

Fanatieke online shoppers laten traditionele zoekmachines steeds vaker links liggen. Meer dan een derde van hen (35 procent) start zijn zoektocht namelijk liever bij een marktplaats zoals Amazon. Ruim twee keer zoveel als de vijftien procent die hiervoor een zoekmachine gebruikt.

Afzonderlijke retailkanalen (31 procent) staan op de tweede plek (14 procent website, 13 procent in-store, 4 procent app). Dat blijkt uit onderzoek van UPS.

plaatje-ups-1

Lagere prijzen

Online marktplaatsen hebben een sterke aantrekkingskracht op consument. Waarom? Betere prijzen (65 procent), lage verzendkosten (51 procent) en snelheid van verzending (39 procent) zijn de topredenen.

Maar ook de aanwezigheid van producten op voorraad (38 procent), breder productaanbod (34 procent) en meer productcategorieën (31 procent) zijn belangrijke overwegingen om liever naar een online marktplaats te gaan dan de retailer.

plaatje-ups-2

Service retouren ondermaats

Het ophalen en retourneren van online aankopen in de fysieke winkel biedt retailers echter volop kansen. Zo doet bijna de helft van de afhalers (46 procent) een extra aankoop bij het afhalen van de online bestelling. En van de online shoppers die een retour komen brengen in de winkel doet zelfs 70 procent een additionele aankoop.

Maar er moet nog wel gewerkt worden aan de service ter plekke. Iets meer dan een derde van de shoppers is namelijk maar tevreden over de manier waarop hij wordt geholpen bij het terugbrengen in de winkel.

plaatje-ups-3

Geplaatst op 13 september 2016

Meer Nieuws

12 dec
WordPress 5.0 is uitgebracht

18 jul
Doel van een website

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit