iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

Er zijn grote verschillen tussen de boekingsgewoonten van Nederlandse iOS- en Android-gebruikers. Dit meldt hotelvergelijkingssite Trivago. Zo wordt op iOS-toestellen meer geld uitgegeven en boeken Android-fans vooral ’s ochtends hun hotel.

Reizigers met een iOS-apparaat geven gemiddeld 20 euro per nacht meer uit. Op Android-toestellen is de gemiddelde prijs die wordt betaald voor een hotelovernachting 108 euro, via iOS is dat dus 128 euro. Ook is er verschil in de verblijfsduur: iOS-gebruikers blijven 11 procent langer, wat neerkomt op 3,6 versus 3,2 dagen, aldus Trivago.

Gezien het bovenstaande is het geen verrassing dat het filter voor prijs het belangrijkst is voor Android-gebruikers, gevolgd door de hotelbeoordeling en de sterrenclassificatie. Bij iOS-gebruikers is het aantal sterren juist leidend, gevolgd door de gemiddelde beoordeling en de prijs.

Qua faciliteiten zijn de voorkeuren van de twee groepen vrijwel gelijk: er moet bovenal ontbijt worden geserveerd. Ook WiFi en een zwembad zijn belangrijk bij de keuze van een hotel.

iOS-gebruikers houden van luxe

Vanaf Apple-apparaten worden vaker de luxere vier- of vijfsterrenhotels geboekt. Onder Android-gebruikers zijn hotels met twee of drie sterren populairder.
Trivago onderzoek

Android-gebruikers zijn ochtendmensen

In de ochtend zoeken de Android-gebruikers vaker naar hotels dan de iOS-gebruikers. Tussen 17:00 uur en 18:00 uur draait dit om; in de avonduren wordt vanaf iOS-apparaten veel meer naar hotels gezocht dan vanaf Android. Voor beide groepen ligt de piek wel in de avonduren, rond 21:00 uur wordt het meest naar hotels gezocht.

Trivago onderzoek

Telefoon populairder dan tablet

In algemene zin kun je stellen dat de smartphone veel vaker wordt gebruikt om een hotel te zoeken dan een tablet. Wel verschilt de populariteit als je kijkt naar de twee besturingssystemen. Android-gebruikers hebben een sterkere voorkeur voor de smartphone. Slechts 13 procent van de Android-gebruikers zoekt hun hotel via een tablet; onder de iOS-gebruikers is dit 32 procent.

Trivago onderzoek

Voor het onderzoek analyseerde Trivago alle zoek- en boekdata van mei 2015 tot en met mei 2016. De percentages in dit onderzoek zijn de resultaten van de Nederlandse markt. De genoemde trends zijn volgens de hotelvergelijker wereldwijd hetzelfde.

Geplaatst op 26 oktober 2016

Meer Nieuws

12 dec
WordPress 5.0 is uitgebracht

18 jul
Doel van een website

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit