Doel van een website

Iedereen realiseert zich tegenwoordig wel dat een organisatie niet zonder een website kan. Men beseft dat een beetje organisatie online aanwezig moet zijn. Echter wanneer een ondernemer gevraagd wordt welk doel de website van de organisatie heeft, is het vaak even stil. Vervolgens komen er vaak het volgende antwoord: 'We hebben een website zodat men weet hoe men ons kan bereiken'. Als de vraag anders gesteld wordt, bijvoorbeeld door te vragen of de website bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen, komt er een ander antwoord. 'Wij hebben het al druk genoeg en hebben geen belang bij meer verkopen genereren via een website'. Dit antwoord biedt een interessant inzicht. Namelijk dat men schijnbaar denkt dat een website naast contactinformatie alleen kan bijdragen aan het genereren van meer verkoop. Anders gezegd, men realiseert zich blijkbaar niet dat  een website meerdere doelen kan hebben. En dus ook verschillend ingezet en ingevuld kan worden. Graag zetten we een aantal doelstellingen op een rij. Welke zijn voor uw organisatie van toepassing?

1. Naamsbekendheid

Een website is een interessant middel om de naamsbekendheid te vergroten. Online biedt vele mogelijkheden om de organisatie of haar merk onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep. Of die doelgroep nu actief op zoek is of niet. En doordat het mogelijk is om dit gericht en specifiek te doen en veel resultaten ook nog eens meetbaar zijn, maakt het een interessant middel.

2. Imago

De manier waarop een website eruit ziet, de boodschap die gezonden wordt en de manier waarop dat gebeurt, draagt bij aan de beeldvorming van een bezoeker. En aangezien een website tegenwoordig een van de, zoniet eerste communicatiemiddel is waarmee iemand in aanraking komt met uw organisatie, is het van groot belang om dit goed voor elkaar te hebben. Welk doel u ook met de website heeft. Het zegt iets over de professionaliteit van uw organisatie, om welke product of dienst het ook gaat. Imago is dus eigenlijk voor iedereen een (onbewust) doel. Dit geldt trouwens niet alleen extern. Een goede website kan ook zeker bijdragen aan de trots van medewerkers. Die zijn eerder geneigd om het website adres te delen en uberhaupt over het bedrijf te praten met anderen. Betere reclame kun je niet hebben!

3. Informeren

Een website biedt een uitgelezen kans voor het verstrekken van relevante informatie. Naast algemene zaken als contactinformatie is het een plek waar veel informatie gedeeld kan worden. Mits het op een goede manier gedaan wordt, kan er meer informatie overgebracht worden dan bijvoorbeeld in een folder of een persoonlijk gesprek. Of op een andere manier waardoor het ondersteunend of aanvullend werkt op andere vormen van communicatie.

4. Organisatie ontzorgen

Het verstrekken van informatie via een website kan ook een ontzorgende werking hebben voor de organisatie. Door bijvoorbeeld antwoorden op veelgestelde vragen te vermelden, kunnen er veel telefoontjes voorkomen worden. Ook faciliterende zaken als een intranet koppeling of de mogelijkheid om via de site een afspraak te maken kan een organisatie enorm veel werk uit handen nemen.

5. Klanten werven / verkoop

Zodra een website een professionele indruk maakt en informatie biedt die men zoekt, is de kans groter om geinteresseerden te veranderen in klanten/kopers. Hoe uw verkooptraject er ook uit ziet, en of de aankoop nou online of offline gedaan moet worden, een website kan een interessante rol spelen. Daarvoor is overigens niet een ideale manier. Door logisch na te denken en verschillende routes in te bouwen voor verschillende doelgroepen en/of klantwensen kunt u gaandeweg tot een optimale invulling komen. Het meten, testen en optimaliseren is trouweens een continu proces; het internet en de manier waarop men zich gedraagt evolueert tenslotte ook continu.

6. Klanten behouden

Naast genoemde doelstellingen kan een website ook helpen om bestaande klanten te behouden. Relevante en actuele inhoud van een website onderstreept uw expertise,  geeft aan dat u niet stil staat en geeft bestaande klanten zo het gevoel dat ze goed zitten. Door speciale aanbiedingen of voordelen te bieden aan bestaande klanten is goed voor de klantenbinding, en geeft tegelijkertijd bij potentiele klanten aan dat klandizie gewaardeerd wordt. Ook nadat er een aankoop gedaan is. Ook kan een website bijvoorbeeld speciale functies voor klanten bevatten om deze meer of betere service te bieden. Denk aan het kunnen inloggen zodat men eigen klantgegevens en afgenomen producten of diensten kan zien en online kan wijzigen.

Hopelijk zet dit artikel u aan het denken over de manier waarop uw website aan het realiseren van doelstellingen bijdraagt. Voldoet uw huidige website aan uw wensen? We weten dat het nog best lastig kan zijn om de juiste doelstellingen te bepalen en hoe uw website hierop aangepast of ontwikkeld moet worden.

Wij hebben hier veel ervaring mee en zouden het leuk vinden als u ons hierbij laat helpen! Aarzel niet om contact op te nemen om een afspraak te maken voor een gratis en geheel vrijblijvend advies.

Geplaatst op 18 juli 2018

Meer Nieuws

12 dec
WordPress 5.0 is uitgebracht

18 jul
Doel van een website

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit