‘Eerst buitenlands platform, dan eigen webshop’

Winkeliers die online in het buitenland willen gaan verkopen, kunnen het best eerst op een lokaal platform aansluiten. Pas als die activiteiten succesvol zijn, kunnen ze overwegen een eigen webshop te openen.

Dat is volgens ABN AMRO de slimste strategie voor e-commercebedrijven om buitenlandse activiteiten op te tuigen. Via die getrapte aanpak voorkomen ondernemers dat grote investeringen vooraf moeten doen waarvan verre van zeker is hoe die zullen renderen.

ABN AMRO verwacht in de Nederlandse retailmarkt in 2017 een volumegroei van anderhalf procent en onderscheidt crossborder e-commerce als een snelgroeiend marktsegment. Groeipotentieel ligt in de komende jaren vooral over de grens.

“Platformen maken het mogelijk tegen variabele kosten en beperkte risico’s product- en naamsbekendheid te realiseren en hiermee groei”, zegt Henk Hofstede, sectorbanker Retail. “Bij voldoende reputatie en volume kun je overwegen je eigen webshop te starten. Daarna is doorgroei mogelijk: vanuit Nederland of via een centrale organisatie in het buitenland. Samenwerking met landenexperts en lokale distributeurs is hierbij cruciaal.”

Hofstede onderzocht Nederland en de grootste ons omringende landen België, Duitsland, Engeland en Frankrijk op e-commercepotentieel. Een advies voor een specifiek land komt daar niet uit, wel een opsomming van de overeenkomsten en verschillen.

De grootste overeenkomst is dat e-commerce in alle landen groeit (+12% YoY) en dat de consument voor internet kiest uit kostenoverwegingen. Logistiek gemak is niet altijd doorslaggevend. De Nederlander wil inderdaad het liefst zijn pakketjes thuis ontvangen, maar Engelsen en Fransen gebruiken het vaakst Click & Collect. In Duitsland zijn pakketkluizen relatief populair.

Geplaatst op 28 februari 2017

Meer Nieuws

18 jul
Doel van een website

18 okt
Kom langs op onze nieuwe locatie!

9 nov
Google: meer dan de helft van Chrome-webverkeer op Windows via https

2 nov
Android Pay werkt straks met Visa Checkout en Masterpass

31 okt
Onderzoek: Nederlandse retail worstelt met on- en offline synergie

28 okt
‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

26 okt
iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

18 okt
Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

12 okt
Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

10 okt
Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

5 okt
E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

3 okt
Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

26 sep
MultiSafepay test betalen via iDEAL QR-code app

19 sep
Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

13 sep
Marktplaats verdringt zoekmachine

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit