‘Eerst buitenlands platform, dan eigen webshop’

Winkeliers die online in het buitenland willen gaan verkopen, kunnen het best eerst op een lokaal platform aansluiten. Pas als die activiteiten succesvol zijn, kunnen ze overwegen een eigen webshop te openen.

Dat is volgens ABN AMRO de slimste strategie voor e-commercebedrijven om buitenlandse activiteiten op te tuigen. Via die getrapte aanpak voorkomen ondernemers dat grote investeringen vooraf moeten doen waarvan verre van zeker is hoe die zullen renderen.

ABN AMRO verwacht in de Nederlandse retailmarkt in 2017 een volumegroei van anderhalf procent en onderscheidt crossborder e-commerce als een snelgroeiend marktsegment. Groeipotentieel ligt in de komende jaren vooral over de grens.

“Platformen maken het mogelijk tegen variabele kosten en beperkte risico’s product- en naamsbekendheid te realiseren en hiermee groei”, zegt Henk Hofstede, sectorbanker Retail. “Bij voldoende reputatie en volume kun je overwegen je eigen webshop te starten. Daarna is doorgroei mogelijk: vanuit Nederland of via een centrale organisatie in het buitenland. Samenwerking met landenexperts en lokale distributeurs is hierbij cruciaal.”

Hofstede onderzocht Nederland en de grootste ons omringende landen België, Duitsland, Engeland en Frankrijk op e-commercepotentieel. Een advies voor een specifiek land komt daar niet uit, wel een opsomming van de overeenkomsten en verschillen.

De grootste overeenkomst is dat e-commerce in alle landen groeit (+12% YoY) en dat de consument voor internet kiest uit kostenoverwegingen. Logistiek gemak is niet altijd doorslaggevend. De Nederlander wil inderdaad het liefst zijn pakketjes thuis ontvangen, maar Engelsen en Fransen gebruiken het vaakst Click & Collect. In Duitsland zijn pakketkluizen relatief populair.

Geplaatst op 28 februari 2017
Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit