iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

Er zijn grote verschillen tussen de boekingsgewoonten van Nederlandse iOS- en Android-gebruikers. Lees wie meer geld uitgeeft en wie 's ochtends boekt

Neem contact op

Er zijn grote verschillen tussen de boekingsgewoonten van Nederlandse iOS- en Android-gebruikers. Dit meldt hotelvergelijkingssite Trivago. Zo wordt op iOS-toestellen meer geld uitgegeven en boeken Android-fans vooral ’s ochtends hun hotel.

Reizigers met een iOS-apparaat geven gemiddeld 20 euro per nacht meer uit. Op Android-toestellen is de gemiddelde prijs die wordt betaald voor een hotelovernachting 108 euro, via iOS is dat dus 128 euro. Ook is er verschil in de verblijfsduur: iOS-gebruikers blijven 11 procent langer, wat neerkomt op 3,6 versus 3,2 dagen, aldus Trivago.

Gezien het bovenstaande is het geen verrassing dat het filter voor prijs het belangrijkst is voor Android-gebruikers, gevolgd door de hotelbeoordeling en de sterrenclassificatie. Bij iOS-gebruikers is het aantal sterren juist leidend, gevolgd door de gemiddelde beoordeling en de prijs.

Qua faciliteiten zijn de voorkeuren van de twee groepen vrijwel gelijk: er moet bovenal ontbijt worden geserveerd. Ook WiFi en een zwembad zijn belangrijk bij de keuze van een hotel.

iOS-gebruikers houden van luxe

Vanaf Apple-apparaten worden vaker de luxere vier- of vijfsterrenhotels geboekt. Onder Android-gebruikers zijn hotels met twee of drie sterren populairder.
Trivago onderzoek

Android-gebruikers zijn ochtendmensen

In de ochtend zoeken de Android-gebruikers vaker naar hotels dan de iOS-gebruikers. Tussen 17:00 uur en 18:00 uur draait dit om; in de avonduren wordt vanaf iOS-apparaten veel meer naar hotels gezocht dan vanaf Android. Voor beide groepen ligt de piek wel in de avonduren, rond 21:00 uur wordt het meest naar hotels gezocht.

Trivago onderzoek

Telefoon populairder dan tablet

In algemene zin kun je stellen dat de smartphone veel vaker wordt gebruikt om een hotel te zoeken dan een tablet. Wel verschilt de populariteit als je kijkt naar de twee besturingssystemen. Android-gebruikers hebben een sterkere voorkeur voor de smartphone. Slechts 13 procent van de Android-gebruikers zoekt hun hotel via een tablet; onder de iOS-gebruikers is dit 32 procent.

Trivago onderzoek

Voor het onderzoek analyseerde Trivago alle zoek- en boekdata van mei 2015 tot en met mei 2016. De percentages in dit onderzoek zijn de resultaten van de Nederlandse markt. De genoemde trends zijn volgens de hotelvergelijker wereldwijd hetzelfde.

Meer techniek items

14 okt

Wat is het verschil tussen een update, upgrade en een migratie

Wanneer u software onderhoud laat uitvoeren is het van fundamenteel belang om de verschillen tussen de concepten van migratie, bugfixes en upgrade te kennen.

04 okt

De voordelen van een upgrade naar PHP 7

Afgelopen jaar hebben wij alle hostingplatformen geupgrade naar de nieuwste PHP-versies omdat de ondersteuning van de verouderde PHP-versies 5.3 t/m 5.6 stopt. Het upgraden naar PHP 7 heeft vele voordelen.

03 jul

Adaptive design vs. Responsive design

De termen Adaptive design en Responsive design zijn tegenwoordig niet meer weg te denken bij de ontwikkeling van een website/webshop. Alleen wat betekenen deze termen nou en wat is het verschil? In dit artikel gaan we responsive webdesign en adaptive webdesign uitlichten, zodat je weet wat het verschil is en welke optie jij het beste kan kiezen.

26 okt

iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

Er zijn grote verschillen tussen de boekingsgewoonten van Nederlandse iOS- en Android-gebruikers. Dit meldt hotelvergelijkingssite Trivago. Zo wordt op iOS-toestellen meer geld uitgegeven en boeken Android-fans vooral ’s ochtends hun hotel.

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website