Wat is het voordeel van een gesloten review-systeem

Niet elke recensie is even gewenst of nuttig voor webwinkeliers. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

Neem contact op

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

Veel consumenten lezen eerst de reviews die andere klanten achterlaten voordat ze overgaan tot aankoop. En geef ze eens ongelijk! De mening van anderen voorkomt vaak dat men een kat in de zak koopt en dat levert jou als webwinkelier dus ook minder ontevreden klanten op. De kracht van reviews voor je webwinkel mag dus zeker niet onderschat worden. Maar niet elke product- of winkelrecensie voegt daadwerkelijk iets toe. Dat kan komen doordat men meningen slecht onderbouwt, door fake reviews, door fraudeurs of door mensen die niet eens wat bij je hebben gekocht.

Het voordeel van een gesloten recensiesysteem

Reevo, een leverancier van verifieerde klantbeoordelingen, is dan ook (hoe verrassend)voorstander van een gesloten recensiesysteem. Bij een gesloten recensiesysteem verzamel je proactief recensies van geverifieerde klanten. Dat betekent dus géén “laat een recensie achter”-buttons op je website open inzendingen. Volgens Reevoo levert dit concreet twee verbeteringen op: je stuurt iedere klant een verzoek om een recensie achter te laten, wat meer volume en meer gerichte feedback betekent, en er is geen kans op neprecensies, aangezien je alleen contact opneemt met mensen die iets bij je hebben gekocht.

Maar doordat je iedere klant benadert krijg je hopelijk ook een meer gebalanceerde mix van meningen; je krijgt dan niet alleen maar de klanten die heel erg tevreden zijn of juist heel erg ontevreden. Uiteindelijk wil je gewoon zo veel mogelijk relevante, kwalitatieve en eerlijke reviews. Hoe meer reviews, hoe meer voorkennis de potentiële klant heeft en hoe minder ontevreden klanten je hebt. De nummer één reden voor het terugsturen van een product is nog altijd dat het toch niet bleek te zijn wat de klant ervan verwachtte. Maar let er wel op dat je niet té veel positieve reviews hebt, die kunnen namelijk weer leiden tot meer retouren.

Meer marketing items

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

03 apr

Google recensies voor jouw bedrijf krijgen

Vind je de vindbaarheid van je bedrijf in Google belangrijk, dan is Google reviews essentieel voor jou beter vindbaar te zijn in Google. Google review draagt namelijk bij aan je zichtbaarheid en vindbaarheid voor (potentiële) klanten in je omgeving.

04 mrt

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. 

09 mei

16 tips om zo hoog mogelijk in Google te komen

Iedereen wil graag zo hoog mogelijk in zoekmachine komen. Hoe hoger in zoekmachines, hoe groter tenslotte de kans dat er meer bezoekers op uw website terecht komen. Naast het adverteren in zoekmachines kan uw website een hogere positie krijgen door uw website te optimaliseren. In dit artikel geven we enkele tips om dit te doen (of te laten doen).

14 nov

Hoe beoordeelt Google uw website?

Google is constant bezig om uw website te beoordelen om te bepalen waar ze uw website in de zoekresultaten gaan tonen. Dit doen zij op meer dan 200 onderdelen, die grofweg onderverdeeld kunnen worden in drie categorieën. Per categorie hebben we de belangrijkste onderdelen op een rij gezet.

12 okt

Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

13 sep

Marktplaats verdringt zoekmachine

Fanatieke online shoppers laten traditionele zoekmachines steeds vaker links liggen. Meer dan een derde van hen (35 procent) start zijn zoektocht namelijk liever bij een marktplaats zoals Amazon. Ruim twee keer zoveel als de vijftien procent die hiervoor een zoekmachine gebruikt.

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website