Hoe beoordeelt Google websites?

Google beoordeelt websites op meer dan 200 onderdelen. Per categorie hebben we de belangrijkste onderdelen op een rij gezet hoe Google dit doet.

Neem contact op

Google is constant bezig om uw website te beoordelen om te bepalen waar ze uw website in de zoekresultaten gaan tonen. Dit doen zij op meer dan 200 onderdelen, die grofweg onderverdeeld kunnen worden in drie categorieën. Per categorie hebben we de belangrijkste onderdelen op een rij gezet:

1. Content

Hiermee bedoelen we de structuur, teksten, titels en afbeeldingen die een website bevat.

  • Paginatitel: de titel voor de pagina is een van de belangrijkste factoren voor ranking, zorg dat uw beste zoektermen hierin gebruikt worden voor de desbetreffende pagina.
  • Paginabeschrijving: de keywords kunnen het beste ook in de beschrijving (meta_description) voorkomen. Maak de beschrijving niet langer dan 150 tekens.
  • Zoektermen in headers (H1,H2): gebruik de zoektermen in koppen en titels van paragrafen in uw tekst. Gebruik in ieder geval de H1 en H2 tag.
  • Zoektermen in de tekst: er is erg veel discussie wat de beste zoekwoorddichtheid is voor een tekst, maar feit is: uw zoekterm mag niet ontbreken. Ons advies: 1 x bovenaan, 1 x in het midden en 1 x onderaan op de pagina. Bovenaan in de tekst is het belangrijkst. En houd het leesbaar.
  • Laadtijd website: hoe sneller uw website is met laden voor uw bezoeker, hoe beter Google hem beoordeeld. Google kijkt dus ook naar gebruikerservaring. Ga aan de slag met deze aspecten: Gzip compressie aan, afbeeldingen verkleinen en zorgen voor weinig verzoeken naar de webserver. Op Google Pagespeed Insights krijgt u tips hoe de laadtijd verbeterd kan worden.
  • Vaak nieuwe inhoud: nieuwe inhoud, daar houdt Google van! Probeer dus regelmatig nieuwe content aan uw website toe te voegen. Probeer hier een regelmaat in te vinden.
  • Sitemap: door een sitemap aan Google te geven (sitemap.xml) weet Google welke pagina's uw website heeft en zal Google ze snel indexeren. Geef uw homepage een hogere belang dan de rest van uw pagina’s in de sitemap.
  • Aanwezig op Google Business: maak een Google business account aan, waar u al uw bedrijfsgegevens invoert. Dit gaat dus niet om de inhoud van uw eigen website, maar is een service van Google. Hoe vollediger de informatie, hoe beter.

2. Populairiteit

Dit betreft de hoeveelheid hyperlinks die naar uw website verwijzen.

  • Links naar goede websites: het linken naar relevante sites ziet Google als iets positiefs. Dit noemt men linkbuilding. Doe dit niet meer dan één of twee keer per pagina.
  • Links vanaf social media: zorg dat uw bedrijf en uw website regelmatig op social media worden genoemd. Vraag vrienden dit te liken en te delen.
  • Reviews op andere website: Google gebruikt reviews van klanten op andere websites (Facebook, Google Maps etc.). Dus zorg dat u die krijgt.

3. Techniek

De kwaliteit van de techniek waarmee uw website of webshop is geprogrammeerd.

  • HTML fouten: als uw complete site vrij is van HTML en CSS fouten is dit een teken van professionaliteit. Maar overdrijf niet: een paar foutjes is geen ramp.
  • Geschikt voor mobiele apparaten: optimaliseer uw website voor mobiele apparaten met responsive design (RWD) en zorg dat dit een perfecte lay-out is die prettig werkt voor uw bezoekers. Ondertussen is al meer dan 50% van het internetverkeer mobiel, dus mobiel is je eerste prioriteit.

Hoe gaat Custom Website hiermee om?

Omdat wij weten dat al deze aspecten belangrijk zijn voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van uw website, hanteren wij standaard een hoge kwaliteit ten aanzien van de manier waarop wij een website of webshop ontwikkelen. Zo houden wij bij de ontwikkeling rekening met goede codering (programmering) en een goede inrichting van de content. Content die uzelf makkelijk kunt beheren via het CMS, wat wij continu updaten en zo veilig houden. Met behulp van managed hosting zorgen we ervoor dat de content op een site of shop snel geladen wordt. Verder leveren wij alle sites en shops standaard responsive op, zodat ze op desktop, tablet en mobiel goed weergegeven worden. Wilt u naast deze goede basis meer doen om online vindbaar te zijn, of wilt u het onderhouden van de content uitbesteden? Wij helpen u graag om meer online resultaten te realiseren en u deels of volledig te ontzorgen.

Kortom, bij Custom Website bent u verzekerd van basiskwaliteit die tegenwoordig nodig is, en kunnen we u verder op maat helpen om uw doelstellingen te bereiken.

Meer marketing items

16 sep

Google heeft nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd

Vandaag heeft Google aangekondigd dat het de kenmerken van nofollow-links alleen als een hint en niet als een richtlijn in de toekomst zal behandelen. Daarnaast zijn er twee nieuwe linkkenmerken geïntroduceerd. Lees hier wat voor invloed dit heeft op uw website en welke aanpassingen u moet moet doen.

03 apr

Google recensies voor jouw bedrijf krijgen

Vind je de vindbaarheid van je bedrijf in Google belangrijk, dan is Google reviews essentieel voor jou beter vindbaar te zijn in Google. Google review draagt namelijk bij aan je zichtbaarheid en vindbaarheid voor (potentiële) klanten in je omgeving.

04 mrt

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk?

Content wordt aangeduid als informatie, die je zowel online als offline met elkaar kunt delen. Dit kan in de vorm van een tekst zijn, maar ook beeld of geluid zijn content. Met contentmarketing ga je de conversatie aan met de klant, rekening houdende met het effect van social media en de kracht die zoekmachines hebben. 

09 mei

16 tips om zo hoog mogelijk in Google te komen

Iedereen wil graag zo hoog mogelijk in zoekmachine komen. Hoe hoger in zoekmachines, hoe groter tenslotte de kans dat er meer bezoekers op uw website terecht komen. Naast het adverteren in zoekmachines kan uw website een hogere positie krijgen door uw website te optimaliseren. In dit artikel geven we enkele tips om dit te doen (of te laten doen).

14 nov

Hoe beoordeelt Google uw website?

Google is constant bezig om uw website te beoordelen om te bepalen waar ze uw website in de zoekresultaten gaan tonen. Dit doen zij op meer dan 200 onderdelen, die grofweg onderverdeeld kunnen worden in drie categorieën. Per categorie hebben we de belangrijkste onderdelen op een rij gezet.

12 okt

Waarom je voor een gesloten review-systeem moet kiezen

Klantrecensies zijn hartstikke handig voor zowel de consument als de webwinkelier. Maar niet elke recensie is even gewenst of nuttig. Wanneer iedereen een recensie kan achterlaten, kan dat de kwaliteit van de gebruikersbeoordelingen verminderen. Er zijn goede redenen om voor een zogeheten gesloten recensiesysteem te kiezen.

13 sep

Marktplaats verdringt zoekmachine

Fanatieke online shoppers laten traditionele zoekmachines steeds vaker links liggen. Meer dan een derde van hen (35 procent) start zijn zoektocht namelijk liever bij een marktplaats zoals Amazon. Ruim twee keer zoveel als de vijftien procent die hiervoor een zoekmachine gebruikt.

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website