Ruim 1 miljard euro besteed bij Europese webwinkels

Consumenten kochten in 2016 voor ruim 1 miljard euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dit is een groei van 25 procent.

Neem contact op

Nederlandse consumenten kochten in 2016 voor ruim 1 miljard euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dit is een groei van 25 procent ten opzichte van 2015. Dit meldt het CBS op basis van lopend Big Data onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.

Ruim 80 procent van de buitenlandse Europese internetuitgaven in 2016 werd gedaan bij bedrijven die in Duitsland, Groot-Brittannië, België of Italië zijn gevestigd.

Duitse webwinkels zijn koploper met ruim 50 procent van de waarde van alle aankopen. Daarna volgen Groot-Brittannië met ongeveer 12 procent en België en Italië met elk ongeveer 8 procent. De overige 20 procent van de bestedingen werd gedaan bij webwinkels verspreid over vrijwel de hele Europese Unie.

CBS benadrukt dat het om online aankopen gaat van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland gevestigd zijn.

De cijfers zijn berekend op basis van een methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De foutmarge op de totale omzet is volgens het CBS ongeveer 5 procent.

Meer e-commerce items

12 mrt

Amazon.nl stormt Nederland binnen met 100 miljoen producten

Amazon, de grootste e-tailer ter wereld, opende afgelopen dinsdag zijn deuren voor de Nederlandse markt met Amazon.nl Een 'nieuwe' webshop in Nederland met meer dan 100 miljoen producten op voorraad. Ook ons is deze trend niet ontgaan. De afgelopen periode hebben onze experts zich volop gefocust op deze marketplace.

11 sep

Support voor webwinkel software Magento 1 en 2.1 stopt

Vanaf 1 juni 2020 stopt de ondersteuning van Magento 1, dit meldt Magento afgelopen week op hun website. Het einde van de ondersteuning zat er al een lange tijd aan te komen maar nu is het officieel. Het stoppen met de ondersteuning geldt voor zowel de commerce editie (voorheen Enterprise) als de open source editie (voorheen community).

20 jun

Fashion sterke stijger in online bestedingen

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 5,55 miljard euro uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Dat is een groei van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

02 jun

Ruim 1 miljard euro besteed bij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten kochten in 2016 voor ruim 1 miljard euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dit is een groei van 25 procent ten opzichte van 2015. Dit meldt het CBS op basis van lopend Big Data onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.

03 okt

Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

Consumenten gebruiken veel verschillende oriëntatiekanalen om tot een aankoop te komen. In onderstaand onderzoek is het verschil onderzocht tussen online retailers met en zonder fysieke winkels. Hieruit blijkt dat de online verkopen sterk toenemen in regio’s waar fysieke winkels zijn. Verder geeft het onderzoek inzicht in de methode voor het bepalen van de meest strategische locaties voor fysieke winkels.

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website