Fashion sterke stijger in online bestedingen

Consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 5,55 miljard euro uitgegeven bij webwinkels.

Neem contact op

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 5,55 miljard euro uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Dat is een groei van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Van de 5,55 miljard euro aan online consumentenbestedingen is 2,84 miljard besteed aan producten en 2,70 miljard aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (17 procent) dan de online bestedingen aan diensten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016.

Vooral de online bestedingen in categorieën met een kleiner online aandeel, zoals Health & Beauty en Home & Garden, stijgen significant in het eerste kwartaal, maar ook het segment Fashion laat weer een flinke groei (plus 30 procent) zien.

Kleding groeit met 34 procent en Schoenen & Lifestyle met 24 procent ten opzichte van 2016. In totaal groeien de online bestedingen binnen Fashion in de eerste drie maanden van 2017 met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.


Opvallend hierbij is wel dat het aantal online kopers in de totale markt voor het eerst in jaren licht is gedaald. Wel geven zij meer uit. Het gemiddelde bedrag is met 12 procent toegenomen, van 449 euro in het eerste 2016 naar 502 euro.

Ondanks de lichte daling in aantal online kopers wordt verwacht dat de online bestedingen over heel 2017 de grens van 22 miljard euro ver zullen overschrijden (tegenover 20,16 miljard in 2016).

Het gebruik van de smartphone bij het doen van online aankopen neemt nog steeds toe. Werd in 2016 8 procent van alle online aankopen met de smartphone gedaan, in het eerste kwartaal van 2017 ligt dit aandeel op 11 procent. Dit komt neer op respectievelijk 3,07 miljoen aankopen in 2016 en 4,89 miljoen aankopen in het eerste kwartaal van 2017.

Het aandeel online aankopen gedaan via de smartphone is bovengemiddeld hoog in de productsegmenten Media & Entertainment (16 procent), Telecom (15%), Fashion (13%) en Food/Nearfood (13%). Binnen diensten wordt de smartphone het meest gebruikt voor het kopen van Eventtickets (12%). De smartphone wordt nog vrijwel niet gebruikt voor het online boeken van Pakketreizen en Vliegtickets en/of Accommodaties.

In het eerste kwartaal van 2017 heeft 24 procent van alle Nederlandse online kopers minimaal één keer een online aankoop gedaan via de smartphone. Dit komt neer op 2,61 miljoen Nederlanders. Een jaar geleden lag dit percentage nog op 18 procent en in 2015 zelfs op 14 procent. De desktop laat als enige apparaat een daling zien onder online kopers.

Meer e-commerce items

12 mrt

Amazon.nl stormt Nederland binnen met 100 miljoen producten

Amazon, de grootste e-tailer ter wereld, opende afgelopen dinsdag zijn deuren voor de Nederlandse markt met Amazon.nl Een 'nieuwe' webshop in Nederland met meer dan 100 miljoen producten op voorraad. Ook ons is deze trend niet ontgaan. De afgelopen periode hebben onze experts zich volop gefocust op deze marketplace.

11 sep

Support voor webwinkel software Magento 1 en 2.1 stopt

Vanaf 1 juni 2020 stopt de ondersteuning van Magento 1, dit meldt Magento afgelopen week op hun website. Het einde van de ondersteuning zat er al een lange tijd aan te komen maar nu is het officieel. Het stoppen met de ondersteuning geldt voor zowel de commerce editie (voorheen Enterprise) als de open source editie (voorheen community).

20 jun

Fashion sterke stijger in online bestedingen

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 5,55 miljard euro uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Dat is een groei van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

02 jun

Ruim 1 miljard euro besteed bij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten kochten in 2016 voor ruim 1 miljard euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dit is een groei van 25 procent ten opzichte van 2015. Dit meldt het CBS op basis van lopend Big Data onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.

03 okt

Waarom webwinkels fysieke winkels moeten openen

Consumenten gebruiken veel verschillende oriëntatiekanalen om tot een aankoop te komen. In onderstaand onderzoek is het verschil onderzocht tussen online retailers met en zonder fysieke winkels. Hieruit blijkt dat de online verkopen sterk toenemen in regio’s waar fysieke winkels zijn. Verder geeft het onderzoek inzicht in de methode voor het bepalen van de meest strategische locaties voor fysieke winkels.

Patrick de Vos

Als internetbureau in Groningen staan wij voor persoonlijke begeleiding en kwaliteit

-- Patrick de Vos, Custom Website